Ostatnia aktualizacja 4 października, 2022 o 11:14 am.
Samozatrudnieni w Wielkiej Brytanii, którzy w czasie pandemii pobierali dofinansowanie w postaci Self-Employment Income Support Scheme, w skrócie SEISS, muszą spełnić wszystkie jego warunki, aby nie musieć go zwracać. Niestety wielu z nich wypełniało wnioski o SEISS nie patrząc na wymagane warunki ani nie czytając wymogów, a HMRC chętnie przyznawało granty. Co więcej, 1 i 2 tura grantów, miały inne wymogi niż 3 tura, a 4 i 5 tura były oparte na Tax Return. Obecnie HMRC upomina się o niesłusznie przyznane granty i to w obowiązku osoby self-employed jest udowodnić, że nie powinna zwracać SEISS, co nieraz rodzi wiele problemów. Poniżej wyjaśniamy wszystko na temat zwrotów grantu.
SEISS jest z założenia grantem, co oznacza, że nie jest traktowany jak pożyczka i self-employed nie ma obowiązku go zwracać pod warunkiem, że otrzymał go słusznie. W praktyce kryteria przyznania SEISS były tak skonstruowane, że w wielu przypadkach grant został wypłacony przez HMRC, mimo że danej osobie się nie należał. Wiele osób nie spełniło kryteriów SEISS, które dotyczyły kolejnego roku, po roku, w którym SEISS był przyznany. Stąd pojawia się coraz więcej osób, które otrzymują informację od HMRC o konieczności oddania całości lub części SEISS czym są bardzo zdziwione, szczególnie że zazwyczaj uznawały grant za bezzwrotny.
Kryteria przyznawania SEISS były dość podchwytliwe ze względu na to, że część z nich to były zobowiązania dotyczące przyszłości, które samozatrudniony zaznaczał w momencie składania wniosku o SEISS lub subiektywne informacje na temat jego własnej działalności. Przykładem może być to, że wnioskujący musiał zadeklarować, że firma będzie kontynuować działalności w kolejnym roku albo że poważnie został dotknięty pandemią, przy czym poważnie jest terminem dość nieprecyzyjnym.
O ile w turze 1 i 2 wystarczyło, że działalność ucierpiała z powodu pandemii, o tyle w turze 4 i 5 kryteria zaostrzono i działalność musiała wykazać mniejszą aktywność, sprzedaż, liczbę klientów, brak możliwości wykonywania pracy z powodu np. zachorowania na COVID oraz realny spadek obrotów, przy czym spadki te nie były dokładnie określane, bo we wnioskach znajdowały się sformułowania typu “significant reduction”.
W efekcie olbrzymia liczba osób otrzymała pieniądze niekoniecznie słusznie i będzie musiała je zwracać. Przykładem są osoby, które:
Po przyjęciu wniosku i otrzymaniu pieniędzy z grantu większość samozatrudnionych uznała sprawę za zakończoną. Jednak dopiero od kwietnia 2022, HMRC zaczął sprawdzać zasadność przyznanego grantu i dokonywać korekt domagając się zwrotów oraz przeliczając tax calculation dla osób, które się rozliczyły, co może stanowić niemiłą niespodziankę.
HMRC opiera się na danych finansowych z Self-Assessment Tax Return, które osoby self-employed składają co roku. W zależności od tury, w której składałeś wniosek, dotyczy to Tax Return za okres 2019/2020 lub 2020/2021 lub obu tych okresów jeśli brałeś SEISS w kilku turach.
Na konieczność zwrotu wpłynie:
Jeśli któreś z powyższych cię dotyczy, powinieneś jak najszybciej wyprostować sytuację:
Na chwilę obecną nie jest wiadome czy i jak HMRC będzie weryfikować, czy nastąpiła “significant reduction” w danej działalności, co również było niezbędne do uzyskania grantu w 5 turze, ani jak będzie sprawdzał wpływ pandemii na biznesy, które pobierały granty w poprzednich turach. HMRC na razie zostawia to zadanie samym samozatrudnionym, którzy mają uczciwie oszacować, jak pandemia wpłynęła na ich biznes i czy rzeczywiście w takim stopniu, jak zakładali. Nie jest wiadome, czy np. wzrost obrotu w kolejnym rozliczeniu Self-Assessment będzie podstawą do żądania zwrotu grantu przez HMRC i dowodem na to, że w działalności nie nastąpiły negatywne skutki COVID.
HMRC oczekuje, że samozatrudniony sam wskaże nadpłatę, czyli kwotę grantu, która mu się nie należała i zwróci ją do urzędu w ciągu 90 dni od momentu wykrycia nadpłaty. W przeciwnym razie HMRC sam ją wyliczy i prześle kwotę do zapłaty. W takiej sytuacji HMRC ma prawo nałożyć karę na osobę self-employed w wysokości do 100% nadwyżki grantu. Jeśli nadpłata jest do wysokości 100 funtów nie musisz jej oddawać, ani kontaktować się z HMRC.
Jak bardzo przydatny był ten artykuł?
Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.
Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0
Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.
Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: [email protected]
AT UK Consulting Limited company registered in England no. 10758769, 124-128 City Road London, EC1V 2NX
Copyright 2023 by AT UK Consulting Limited. All Right Reserved.