• Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
Admiral Tax logo
Zadzwoń (UK)
Zadzwoń (PL)
Napisz
Twitter Linkedin Facebook Youtube

  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
AT logo
  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt

Zadzwoń do Nas:
+48 778 881 011
Podatki dla osób fizycznych w UK

Czy grant Self-Employment Income Support Scheme SEISS trzeba zwrócić?

By Agnieszka Moryc  Published On 2 września, 2022

Ostatnia aktualizacja 4 października, 2022 o 11:14 am.

0
(0)

Samozatrudnieni w Wielkiej Brytanii, którzy w czasie pandemii pobierali dofinansowanie w postaci Self-Employment Income Support Scheme, w skrócie SEISS, muszą spełnić wszystkie jego warunki, aby nie musieć go zwracać. Niestety wielu z nich wypełniało wnioski o SEISS nie patrząc na wymagane warunki ani nie czytając wymogów, a HMRC chętnie przyznawało granty. Co więcej, 1 i 2 tura grantów, miały inne wymogi niż 3 tura, a  4 i 5 tura były oparte na Tax Return. Obecnie HMRC upomina się o niesłusznie przyznane granty i to w obowiązku osoby self-employed jest udowodnić, że nie powinna zwracać SEISS, co nieraz rodzi wiele problemów. Poniżej wyjaśniamy wszystko na temat zwrotów grantu.

Pożyczka czy bezzwrotny grant?

SEISS jest z założenia grantem, co oznacza, że nie jest traktowany jak pożyczka i self-employed nie ma obowiązku go zwracać pod warunkiem, że otrzymał go słusznie. W praktyce kryteria przyznania SEISS były tak skonstruowane, że w wielu przypadkach grant został wypłacony przez HMRC, mimo że danej osobie się nie należał. Wiele osób nie spełniło kryteriów SEISS, które dotyczyły kolejnego roku, po roku, w którym SEISS był przyznany. Stąd pojawia się coraz więcej osób, które otrzymują informację od HMRC o konieczności oddania całości lub części SEISS czym są bardzo zdziwione, szczególnie że zazwyczaj uznawały grant za bezzwrotny. 

Musisz spełnić wszystkie kryteria SEISS

Kryteria przyznawania SEISS były dość podchwytliwe ze względu na to, że część z nich to były zobowiązania dotyczące przyszłości, które samozatrudniony zaznaczał w momencie składania wniosku o SEISS lub subiektywne informacje na temat jego własnej działalności. Przykładem może być to, że wnioskujący musiał zadeklarować, że firma będzie kontynuować działalności w kolejnym roku albo że poważnie został dotknięty pandemią, przy czym poważnie jest terminem dość nieprecyzyjnym. 

O ile w turze 1 i 2 wystarczyło, że działalność ucierpiała z powodu pandemii, o tyle w turze 4 i 5 kryteria zaostrzono i działalność musiała wykazać mniejszą aktywność, sprzedaż, liczbę klientów, brak możliwości wykonywania pracy z powodu np. zachorowania na COVID oraz realny spadek obrotów, przy czym spadki te nie były dokładnie określane, bo we wnioskach znajdowały się sformułowania typu “significant reduction”.

W efekcie olbrzymia liczba osób otrzymała pieniądze niekoniecznie słusznie i będzie musiała je zwracać. Przykładem są osoby, które: 

  • Ich działalność nie była znacząco dotknięta przez pandemię w danym okresie (dla 1 tury wniosków okres do 13.07.2020, dla drugiej tury okres od 14.07.2020),
  • Ich działalność nie wykazywała mniejszej aktywność, mniejszej liczby klientów, spadku obrotów wskutek pandemii (dla tury 3,4,5 składanych wniosków),
  • Osoba skończyła samozatrudnienie w roku, za który pobrała grant,
  • W momencie składania wniosku osoba nie zamierzała kontynuować działalności.

Jak HMRC sprawdza, czy spełniasz kryteria?

Po przyjęciu wniosku i otrzymaniu pieniędzy z grantu większość samozatrudnionych uznała sprawę za zakończoną. Jednak dopiero od kwietnia 2022, HMRC zaczął sprawdzać zasadność przyznanego grantu i dokonywać korekt domagając się zwrotów oraz przeliczając tax calculation dla osób, które się rozliczyły, co może stanowić niemiłą niespodziankę.

HMRC opiera się na danych finansowych z Self-Assessment Tax Return, które osoby self-employed składają co roku. W zależności od tury, w której składałeś wniosek, dotyczy to Tax Return za okres 2019/2020 lub 2020/2021 lub obu tych okresów jeśli brałeś SEISS w kilku turach. 

Na konieczność zwrotu wpłynie:

  • Brak złożonego self-assessment za lata, w których pobierałeś grant.
  • Złożone self-assessment, ale bez self-employment pages,
  • Złożone self-assessment, ale bez uwzględnionych kwot otrzymanych z SEISS,
  • Zmiany/korekty w złożonym jakimkolwiek tax return, zrobione po 31 marca 2021,
  • Błędnie wskazany obrót we wniosku o SEISS z tury 5.

Jeśli któreś z powyższych cię dotyczy, powinieneś jak najszybciej wyprostować sytuację:

  • Złożyć zaległe self-assessment za lata 2019/2020 oraz 2020/2021 i często także 2021/2022, gdyż w przypadku ich braku HMRC uzna, że nie prowadziłeś działalności-grant się nie należał.
  • Jeśli złożyłeś self-assessment, ale nie dołączyłeś employement-pages, złożyć korektę
  • Jeśli złożyłeś self-assessment, ale nie uwzględniłeś kwot otrzymanych z SEISS, złożyć korektę, chyba że HMRC już wysłało do ciebie list z przeliczonym podatkiem i uwzględnionym SEISS – wówczas należy zapłacić ten podatek.
  • Jeśli po 3 marca 2021 robiłeś korekty przeszłych tax return, należy o tym poinformować HMRC, które przeliczy grant (dotyczy grantu z tury 4 i 5).
  • Jeśli błędnie wskazałeś obrót w roku dotkniętym pandemią albo w roku referencyjnym we wniosku o grant z tury 5, należy o tym poinformować HMRC, które przeliczy grant.

Co z niejasnymi kryteriami dotyczącymi wpływu pandemii na biznes?

Na chwilę obecną nie jest wiadome czy i jak HMRC będzie weryfikować, czy nastąpiła “significant reduction” w danej działalności, co również było niezbędne do uzyskania grantu w 5 turze, ani jak będzie sprawdzał wpływ pandemii na biznesy, które pobierały granty w poprzednich turach. HMRC na razie zostawia to zadanie samym samozatrudnionym, którzy mają uczciwie oszacować, jak pandemia wpłynęła na ich biznes i czy rzeczywiście w takim stopniu, jak zakładali. Nie jest wiadome, czy np. wzrost obrotu w kolejnym rozliczeniu Self-Assessment będzie podstawą do żądania zwrotu grantu przez HMRC i dowodem na to, że w działalności nie nastąpiły negatywne skutki COVID. 

Co jeśli muszę oddać pieniądze do HMRC?

HMRC oczekuje, że samozatrudniony sam wskaże nadpłatę, czyli kwotę grantu, która mu się nie należała i zwróci ją do urzędu w ciągu 90 dni od momentu wykrycia nadpłaty. W przeciwnym razie HMRC sam ją wyliczy i prześle kwotę do zapłaty. W takiej sytuacji HMRC ma prawo nałożyć karę na osobę self-employed w wysokości do 100% nadwyżki grantu. Jeśli nadpłata jest do wysokości 100 funtów nie musisz jej oddawać, ani kontaktować się z HMRC.

Jak bardzo przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Ponieważ ten artykuł okazał się przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Udostępnij:

grantSEISSSelf-employed

Agnieszka Moryc

Dyrektor Zarządzająca, Admiral Tax. Ekspert w zakresie legalnej optymalizacji podatkowej, księgowości i rozwiązań typu offshore dla polskich przedsiębiorców. Jako znawca i praktyk biznesu dzieli się wiedzą także na łamach mediów zewnętrznych, m.in. Puls Biznesu, InnPoland, Infor, MamBiznes.News, Gazeta MŚP, Polish Express.

Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: agmo@admiraltax.pl


Napisz do nas

    Related Articles


    Podatki dla osób fizycznych w UK
    Zmiany dla self-employed w Wielkiej Brytanii w 2023 roku
    25 stycznia, 2023
    Podatki dla osób fizycznych w UK
    Korzystne zmiany podatkowe dla spółek i samozatrudnionych w UK w 2022 i 2023 roku. Wyjaśniamy co to jest Mini-budget 2022
    28 września, 2022
    Coworkers Outside
    Podatki  ·  Spółka LTD w Anglii
    Jesteś self-employed w UK i wracasz do Polski? Oto co powinieneś zrobić!
    17 lipca, 2017
    Praca w firmie
    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza
    Previous Article
    Podatki
    Co MTD zmieni dla osób self employed w UK?
    Next Article

    O nas
    About us
    Artykuły
    Kontakt
    Kariera
    Program partnerski
    FAQ
    Reklamacje
    Polityka Prywatności - RODO
    Regulamin
    AT logo White

    Pomagamy firmom wejść na rynek brytyjski i irlandzki. Rejestrujemy spółki ltd, kontaktujemy się z urzędami, składamy raporty. Oferujemy także księgowość i kadry. Działamy na rynku brytyjskim od prawie 20 lat.

    Twitter Linkedin Facebook Youtube

    Firma w Anglii

    Księgowość spółki limited

    Rozliczenia Self-Employed

    Kadry (Payroll)

    VAT Wielka Brytania

    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza

    Sprzedaż spółek ltd

    Inne usługi

    Podatek od kryptowalut

    Prognoza Emerytury z UK

    Rozliczenia CIS

    Deklaracje VAT w UK

    Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD


    Jesteśmy autoryzowani przez brytyjskie urzędy, DANE NASZYCH KLIENTÓW SĄ w 100% BEZPIECZNE

    Admiral Tax is a brand within a group of esteemed accounting companies, including ZD Consulting Ltd, LMS Consulting Ltd, and Sepera College. Copyright 2025 by ZD Consulting Limited. All Rights Reserved.