• Usługi w UK
    • Spółka LTD w Wielkiej Brytanii
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Samozatrudnienie w UK (self-employment)
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • O nas
  • Kontakt
Admiral Tax logo
Zadzwoń teraz
Napisz
Twitter Linkedin Facebook Youtube

  • Usługi w UK
    • Spółka LTD w Wielkiej Brytanii
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Samozatrudnienie w UK (self-employment)
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • O nas
  • Kontakt
AT logo
  • Usługi w UK
    • Spółka LTD w Wielkiej Brytanii
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Samozatrudnienie w UK (self-employment)
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • O nas
  • Kontakt

Zadzwoń do Nas:
+48 778 881 011
Spółka LTD w Anglii

Co to jest numer EORI i komu jest potrzebny?

By Mateusz Pawłowski  Published On 20 października, 2015

Ostatnia aktualizacja 13 czerwca, 2022 o 08:13 am.

4
(2)

Numer EORI to Economic Operators’ Registration and Identification, czyli numer Wspólnotowego Systemu Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Pozwala on zidentyfikować firmę w systemie elektronicznego cła.

Po co numer EORI?

System EORI, który wszedł w życie 1 lipca 2009 roku, ma za zadanie ułatwienie działalności administracji celnej na terenie Unii Europejskiej. Dzięki numerom EORI nie ma konieczności posługiwania się dokumentami papierowymi i procedury związane z cłami, można dokonywać drogą elektroniczną. EORI ma ponadto ułatwić załatwianie formalności firmom przewożącym towary w ramach Unii Europejskiej.

Zobacz także: Jak będzie wyglądać prowadzenie firmy w Anglii po Brexicie?

Ponieważ przewóz towarów dopuszczonych do swobodnego obrotu na terenie UE nie wymaga rejestracji w EORI, system ten skierowany jest do podmiotów gospodarczych i osób fizycznych importujących na teren Unii towary spoza jej obszaru. Podmioty prowadzące tego rodzaju działalność muszą zarejestrować się w systemie EORI.

Komu potrzebny jest numer EORI?

Numer EORI jest potrzebny firmom, które zamierzają eksportować/importować towary spoza Unii Europejskiej do krajów unijnych. Może być nadany firmom zarejestrowanym zarówno w Unii Europejskiej jak i poza. Po Brexit numer EORI będzie potrzebny także firmom, które chcą eksportować towary do Wielkiej Brytanii oraz z Wielkiej Brytanii na teren UE.

Jak uzyskać numer EORI?

Rejestracji w systemie EORI zazwyczaj dokonuje się w kraju posiadania firmy. Rejestracja jest jednorazowa i kończy się nadaniem jedynego, unikalnego numeru EORI, pozwalającego kontrolować ewidencję podmiotów prowadzący import do krajów UE oraz gwarantującego szybki dostęp do informacji na temat tychże podmiotów. W systemie EORI można również zarejestrować się w innym kraju, niż jest zarejestrowana firma. Np. firmy polskie rejestrują się do EORI w UK.

Jaki format ma numer EORI?

Każdy kraj Unii Europejskiej ma własny system nadawania numeru EORI. W Polsce numery EORI składają się z liter PL, numeru NIP poszerzonemu o pięć zer albo ostatnie pięć znaków numeru REGON. W Wielkiej Brytanii numer EORI zaczyna się od liter GB, następnie numer VAT oraz dodatkowych cyfr. Firmy nie posiadające rejestracji VAT otrzymują numer EORI składający się z cyfr nadanych przez HMRC.

Zobacz także: Zatrudnianie obywateli UE w Wielkiej Brytanii i uzyskanie numeru NIN po Brexicie

Jeżeli podmioty pochodzące z krajów trzecich rejestrują się w systemie EORI w Polsce, ich numer EORI to litery PL, ciąg 14 cyfr oraz litera Z na końcu.

Firmy brytyjskie mogą uzyskać EORI w HMRC składając wniosek przez internet.

Przedsiębiorcy w Polsce mogą zarejestrować się w systemie na cztery sposoby:

  • składając lub przesyłając pocztą wniosek rejestracyjny mający obowiązkowo formę pisemną
  • osobiście przez wnioskodawcę ewentualnie przedstawiciela wnioskodawcy. W drugim przypadku przedstawiciel musi mieć stosowne upoważnienie
  • w urzędach lub oddziałach celnych w Polsce
  • przed pierwszą operacją celną albo podczas jej trwania
  • Rejestrując się do systemu przedsiębiorca musi złożyć jeden z dwóch możliwych wniosków:
  • jeżeli przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce, wymagany jest wniosek „PG-K”
  • jeżeli przedsiębiorca ma siedzibę poza Unia Europejską, wymagany jest wniosek „PG–Z”
  • Ponadto konieczne będzie załączenie dokumentów potwierdzających zawarte we wnioskach dane przedsiębiorstwa lub osoby fizycznej (dowód osobisty, paszport, numery NIP, REGON, PESEL, KRS).

Ile czasu muszę czekać na EORI?

  • Jeżeli wszystkie wymogi formalne nie będą spełnione (np. niepełne dane), numer EORI może być nadany w ciągu 30 dni w Polsce i w ciągu tygodnia w UK.
  • Wnioski „PG-K” oraz „PG-Z” będą także potrzebne przy aktualizacji lub uzupełniania danych przedsiębiorstwa.

EORI po Brexit – kto powinien zabezpieczyć się na wypadek wyjścia Wielkiej Brytanii z UE?

W przypadku firm zarejestrowanych w UK, dotychczas numer EORI był konieczny tylko w razie handlu towarami poza Unią Europejską. Trzeba mieć na uwadze, że po no-deal Brexit, numer ten będzie niezbędny nawet wówczas, gdy obrót towarami będzie miał miejsce na linii Wielka Brytania-państwa należące do Wspólnoty. Konsekwencją braku numeru EORI może być zatrzymanie transakcji i przepływu towarów po Brexit – numer EORI a BREXIT

EORI PO BREXIT:

  • Firmy zarejestrowane do VAT UK otrzymają numer EORI automatycznie.
  • Firmy niezarejestrowane do VAT UK potrzebują numeru EORI tylko jeśli wysyłają towary na linii Polska – Wielka Brytania. Te firmy muszą aplikować o nadanie numeru EORI, aby móc kontynuować swobodny przesył towarów po Brexicie.

Jak sprawdzić poprawność numeru EORI?

Numery EORI można sprawdzić w bazie europejskiej na stronie EORI Checker EUROPA EU

Jak bardzo przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 2

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Ponieważ ten artykuł okazał się przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Udostępnij:

HMRCNumer EORIUnia Europejska

Mateusz Pawłowski

Ekspert w zakresie prawa podatkowego, doradztwa biznesowego w zakresie rozwiązań optymalizacyjnych i rozwiązań z zakresu inwestycji majątkowych. Kraje, którym poświęca najwięcej uwagi to: Wielka Brytania, Cypr, Luksemburg, Czechy i Szwajcaria.

Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: [email protected]


Napisz do nas

    Related Articles


    Zmiany w składkach ubezpieczeniowych w 2022/2023
    Spółka LTD w Anglii
    Wyjaśniamy: Składki na ubezpieczenie społeczne i podatki dla pracodawców w UK na rok 2022/2023
    12 kwietnia, 2022
    Flagi na tle Big Ben
    Podatki  ·  Spółka LTD w Anglii
    Sprzedaż za granicę: wysyłka do Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii
    19 października, 2021
    Flaga UE i UK
    Spółka LTD w Anglii
    Import i eksport do Wielkiej Brytanii po Brexit. Udostępniamy tabelę i wyjaśnienia HMRC w języku polskim
    6 kwietnia, 2021
    Widok z biura
    Jak założyć firmę w Wielkiej Brytanii?
    Previous Article
    Flagi UE i UK
    Ważą się losy Wielkiej Brytanii w Europie
    Next Article

    O nas
    About us
    Artykuły
    Kontakt
    Kariera
    Program partnerski
    FAQ
    Reklamacje
    Polityka Prywatności - RODO
    Regulamin
    AT logo White

    Pomagamy firmom wejść na rynek brytyjski i irlandzki. Rejestrujemy spółki ltd, kontaktujemy się z urzędami, składamy raporty. Oferujemy także księgowość i kadry. Działamy na rynku brytyjskim od prawie 20 lat.

    Twitter Linkedin Facebook Youtube

    Firma w Anglii

    Księgowość spółki limited

    Rozliczenia Self-Employed

    Kadry (Payroll)

    VAT Wielka Brytania

    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza

    Sprzedaż spółek ltd

    Inne usługi

    Podatek od kryptowalut

    Prognoza Emerytury z UK

    Rozliczenia CIS

    Deklaracje VAT w UK

    Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD


    Jesteśmy autoryzowani przez brytyjskie urzędy, DANE NASZYCH KLIENTÓW SĄ w 100% BEZPIECZNE

    Admiral Tax is a brand within a group of esteemed accounting companies, including ZD Consulting Ltd, LMS Consulting Ltd, and Sepera College. Copyright 2025 by ZD Consulting Limited. All Rights Reserved.