• Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
Admiral Tax logo
Zadzwoń (UK)
Zadzwoń (PL)
Napisz
Twitter Linkedin Facebook Youtube

  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
AT logo
  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt

Zadzwoń do Nas:
+48 778 881 011
Spółka LTD w Anglii

Typowe błędy dyrektorów spółek LTD w raportowaniu kosztów

By Agnieszka Moryc  Published On 16 lutego, 2021

Ostatnia aktualizacja 21 czerwca, 2021 o 04:22 pm.

0
(0)

Rejestracja firmy w Anglii to świetne rozwiązanie, które wybiera coraz więcej przedsiębiorców. Brytyjska jurysdykcja cały czas jest wyjątkowo przyjazna przedsiębiorcy. Biznes docenia brak zbędnej biurokracji, swobodę prowadzenia działalności oraz komfortowe terminy składania deklaracji podatkowych, jak i płatności należnych podatków.

Brytyjskie realia biznesowe kreują sporo dodatkowej przestrzeni na krótkoterminowe inwestycje i generowanie dodatkowych przychodów. Kluczem do optymalnego wykorzystania tych możliwości jest skuteczne planowanie finansowe i utrzymanie założonej wcześniej dyscypliny. Dużo w tej kwestii zależy od wiedzy dyrektorów spółek LTD z zakresu finansów i brytyjskich podatków. Nie mniej ważne jest prawidłowe raportowanie wszystkich wydatków firmowych. Brak dyscypliny w tym zakresie może prowadzić do problemów z rozliczaniem kosztów oraz nagromadzeniem się należności z tytułu zaległych podatków na koniec okresów obrachunkowych. W takich sytuacjach dyrektorzy spółek LTD często są zaskakiwani wyższą kwotą podatku do zapłaty. W skrajnych przypadkach może okazać się, że w kasie brakuje środków na uregulowanie zobowiązań podatkowych.

Różnice w terminach podatkowych CIT i VAT w UK

Przypomnijmy, że w przypadku podatku dochodowego CIT brytyjski HMRC wymaga składania jedynie rocznych zeznań podatkowych, natomiast przy podatku VAT najczęściej stosuje się sprawozdawczość i rozliczenie kwartalne.

  • CIT (Corporate Income Tax) – to podatek dochodowy. Jest określany też jako Company Tax, czasami można spotkać się z określeniem podatek od sprzedaży. Roczne deklaracje podatkowe CIT w GB składa się w terminie 9 miesięcy od zakończenia roku podatkowego.  
  • VAT (Value Added Tax) – czyli podatek konsumpcyjny lub podatek od wartości dodanej – jest naliczany przez dostawcę produktu lub usługi przy transakcji sprzedaży. VAT w Wielkiej Brytanii jest zazwyczaj rozliczany w okresach kwartalnych. Termin składania deklaracji i zapłaty VATu to miesiąc i 7 dni od zakończenia danego okresu obrachunkowego.

Terminy składania deklaracji podatkowych i regulowania należności w HMRC (brytyjskim Urzędzie Skarbowym) mogą zachęcać do kreatywnego reinwestowania środków na zapłatę podatku. Nie jest konieczne wpłacanie regularnych zaliczek na podatek CIT, więc środki przez ponad rok pozostają do dyspozycji spółki. Przy takim podejściu konieczne jest utrzymanie założonego rygoru finansowego, który chroni przed ewentualnymi problemami.

Zobacz także: Fakturowanie kontrahentów zagranicznych po Brexicie przez spółkę LTD

Wyprowadzenie zbyt dużej kwoty z firmowej kasy może powodować kłopot w chwili, gdy trzeba zapłacić podatek. Dużo zależy więc od świadomości oraz doświadczenia osoby odpowiedzialnej za finanse i księgowość w firmie. Bardzo ważne okazuje się też właściwe raportowanie kosztów – w przypadku uchybień może okazać się, że niektóre wydatki nie będą mogły zostać uznane za wydatki firmowe, co może wiązać się z wyższym podatkiem do zapłaty na koniec danego okresu.

Najczęstsze błędy przy raportowaniu kosztów w spółce limited

Błędne raportowanie kosztów firmowych i nie stosowanie się do zasad księgowych, może sprawić, że na koniec roku podatkowego, spółka nie będzie mogła uwzględnić części kosztów, a więc zapłaci większy podatek niż powinna. Im więcej kosztów nie zostanie zakwalifikowanych jako firmowe, tym większy podatek będzie musiał być zapłacony. Firmowi doradcy pomagają w prowadzeniu transparentnej rachunkowości, która sprzyja podejmowaniu właściwych decyzji finansowych w każdym okresie roku podatkowego. Dzięki temu przedsiębiorca zawsze ma pełną wiedzę na temat środków, którymi dysponuje oraz o wysokości należnego podatku CIT i VAT oraz terminie jego zapłaty.

Doradcy Admiral Tax przestrzegają przedsiębiorców przed typowymi błędami, jakie popełniają niedoświadczeni dyrektorzy spółek LTD. Jako częściej spotykane wymienić można:

  • Mieszanie wydatków prywatnych z firmowymi – większość początkujących dyrektorów spółek LTD, szczególnie tych, którzy wcześniej prowadzili jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce, traktuje konto spółki i jej pieniądze jak swoje własne, opłacając prywatne wydatki z konta firmowego. Prowadzi to do sytuacji, w której brakuje środków na koncie firmowym i jego stan nie zgadza się ze stanem finansowym spółki, ponieważ koszty prywatne nie mogą być zaksięgowane jako koszty spółki. Środki takie są traktowane jak pożyczone przez dyrektora od spółki i muszą być zwrócone, co bardzo często jest zaskoczeniem dla dyrektora. Nie powodują one również obniżenia zysku spółki, od którego będzie trzeba zapłacić podatek, bo nie są kosztami spółki. Aby uniknąć takich sytuacji, dyrektor powinien środki na prywatne wydatki wypłacać jako wynagrodzenie ze spółki. 
  • Realizowanie płatności gotówkowych i wypłat z bankomatu – płatności gotówkowe to zawsze problem. Poza specyficznymi branżami, większość transakcji firmowych może i powinna być robiona poprzez przelewy lub płatności kartą płatniczą. Jeśli spółka LTD ma potrzebę płacenia gotówką za swoje koszty, powinna bardzo dokładnie rozliczać wypłaty gotówkowe i koszty za tą gotówkę ponoszone. Wydatki te należy udokumentować fakturami lub rachunkami, a także prowadzić rejestr gotówkowy. Faktury takie powinny wskazywać, że płatność odbyła się gotówką.  Brak elektronicznego potwierdzenia realizacji płatności z firmowego konta lub karty kredytowej może powodować problem z kwalifikacją wydatków jako firmowe, szczególnie w przypadku, gdy dodatkowo brakuje potwierdzenia w postaci rachunku, faktury lub przynajmniej paragonu. Warto zawsze upominać się o taki dokument, jeżeli nie jest generowany automatycznie. Ważne jest również to, że płatności gotówkowe powyżej 10 tysięcy funtów podlegają przepisom o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i spółka, która takie płatności przyjmuje lub płaci musi być zarejestrowana i posiadać odpowiednią licencję. 
  • Niewłaściwe zarządzanie podręczną gotówką firmową (petty cash) – niefrasobliwe podejście do podręcznych środków firmowych może powodować problemy z rozliczaniem obrotu gotówką. Wpłaty i wypłaty gotówkowe z konta, wpłaty gotówkowe od klientów i koszty spółki płacone gotówką powinny być rejestrowane, a stan gotówki w firmie powinien się zgadzać.
  • Płacenie za wydatki spółki, z prywatnego konta dyrektora – w przypadku, gdy koszty firmowe, opłaca dyrektor ze swojego konta, nie są one widoczne na koncie firmowym i nie mogą zostać zaksięgowane jako koszty spółki. W przypadku gdy taka sytuacja jest konieczna np. dyrektor nie ma przy sobie karty firmowej w czasie dokonywania zakupu na firmę lub też spółka nie ma środków na koncie i dyrektor musi użyć własnych pieniędzy, należy wziąć fakturę na spółkę, a środki zwrócić dyrektorowi na konto z adnotacją za jaką fakturę jest to zwrot. 
  • Zwlekanie z rozliczeniem zakończonego okresu obrachunkowego do ostatniego momentu – może to prowadzić do problemu z dotrzymaniem obowiązujących terminów. Czasami zdarza się, że w trakcie giną dokumenty, które mogłyby być zarchiwizowane i zaksięgowane wcześniej.
  • Brak komunikacji z partnerskim biurem księgowym – utrzymanie otwartej komunikacji w zakresie kwalifikowalnych wydatków firmowych zawsze ułatwia poprawne zakwalifikowanie i rozliczenie wydatków. Mówi się, że księgowy jest tak dobry, jak informacje, które dostarcza mu przedsiębiorca. Warto pamiętać też, że znaczenia ma również termin dostarczenia stosownych dokumentów.
  • Niedotrzymanie terminów płatności zobowiązań podatkowych – brak terminowych wpłat zobowiązań podatkowych skutkuje potencjalnymi karami i wymusza dodatkową korespondencję z organami skarbowymi. 

Zobacz także: Rejestracja spółki LTD w Wielkiej Brytanii nadal prosta i bezproblemowa

Według badań nad przedsiębiorczością w Wielkiej Brytanii ponad połowa brytyjskich spółek zatrudniających do 50 osób nie ma w zarządzie CFO (Chief Financial Officer), czyli specjalisty z zakresu finansów. Jak się okazuje, to właśnie w firmach bez głównego księgowego lub dyrektora finansowego najczęściej dochodzi do problemów z poprawnym rozliczaniem wydatków i terminowym regulowaniem należności podatkowych. Powodem jest natłok obowiązków, które w takiej sytuacji zazwyczaj spadają na dyrektora spółki LTD oraz błędy formalne przy raportowaniu, które wynikają z braku aktualnej branżowej wiedzy i doświadczenia. Najlepszym rozwiązaniem w takich organizacjach jest współpraca z dobrym doświadczonym biurem księgowym.

Jak bardzo przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Ponieważ ten artykuł okazał się przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Udostępnij:

Spółka LTD

Agnieszka Moryc

Dyrektor Zarządzająca, Admiral Tax. Ekspert w zakresie legalnej optymalizacji podatkowej, księgowości i rozwiązań typu offshore dla polskich przedsiębiorców. Jako znawca i praktyk biznesu dzieli się wiedzą także na łamach mediów zewnętrznych, m.in. Puls Biznesu, InnPoland, Infor, MamBiznes.News, Gazeta MŚP, Polish Express.

Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: agmo@admiraltax.pl


Napisz do nas

    Related Articles


    Spółka LTD w Anglii
    Konto bankowe dla spółki LTD prowadzonej przez polskiego dyrektora. Najlepsze opcje w 2023 roku
    16 stycznia, 2023
    HMRC telefon
    Spółka LTD w Anglii
    Za co brytyjski HMRC nalicza kary i jak się odwołać? Przewodnik dla właścicieli spółek ltd.
    30 czerwca, 2022
    Londyn
    Spółka LTD w Anglii
    Rodzaje spółek w Zjednoczonym Królestwie (UK)
    15 kwietnia, 2014
    Autobusy UK
    Fakturowanie kontrahentów zagranicznych po Brexicie przez spółkę LTD
    Previous Article
    Praca przy biurku
    Admiral Tax i Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapraszają na spotkanie dotyczące emerytur i rent międzynarodowych
    Next Article

    O nas
    About us
    Artykuły
    Kontakt
    Kariera
    Program partnerski
    FAQ
    Reklamacje
    Polityka Prywatności - RODO
    Regulamin
    AT logo White

    Pomagamy firmom wejść na rynek brytyjski i irlandzki. Rejestrujemy spółki ltd, kontaktujemy się z urzędami, składamy raporty. Oferujemy także księgowość i kadry. Działamy na rynku brytyjskim od prawie 20 lat.

    Twitter Linkedin Facebook Youtube

    Firma w Anglii

    Księgowość spółki limited

    Rozliczenia Self-Employed

    Kadry (Payroll)

    VAT Wielka Brytania

    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza

    Sprzedaż spółek ltd

    Inne usługi

    Podatek od kryptowalut

    Prognoza Emerytury z UK

    Rozliczenia CIS

    Deklaracje VAT w UK

    Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD


    Jesteśmy autoryzowani przez brytyjskie urzędy, DANE NASZYCH KLIENTÓW SĄ w 100% BEZPIECZNE

    Admiral Tax is a brand within a group of esteemed accounting companies, including ZD Consulting Ltd, LMS Consulting Ltd, and Sepera College. Copyright 2025 by ZD Consulting Limited. All Rights Reserved.