• Usługi w UK
    • Spółka LTD w Wielkiej Brytanii
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Samozatrudnienie w UK (self-employment)
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • O nas
  • Kontakt
Admiral Tax logo
Zadzwoń teraz
Napisz
Twitter Linkedin Facebook Youtube

  • Usługi w UK
    • Spółka LTD w Wielkiej Brytanii
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Samozatrudnienie w UK (self-employment)
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • O nas
  • Kontakt
AT logo
  • Usługi w UK
    • Spółka LTD w Wielkiej Brytanii
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Samozatrudnienie w UK (self-employment)
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • O nas
  • Kontakt

Zadzwoń do Nas:
+48 778 881 011
Podatki  ·  Spółka LTD w Anglii

Co to jest PAYE?

By Agnieszka Moryc  Published On 9 września, 2023

Ostatnia aktualizacja 7 grudnia, 2023 o 11:39 am.

5
(3)

PAYE (Pay As You Earn) to angielski system umożliwiający odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy i należności z tytułu ubezpieczenia społecznego dla brytyjskich pracowników. Większość osób pracujących w Wielkiej Brytanii, rozlicza się przez PAYE. Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do zarejestrowania się w systemie PAYE przed dokonaniem pierwszej wypłaty na rzecz pracownika, który spełnia określone kryteria.

Dzięki systemowi PAYE wszystkie należności podatkowe i ubezpieczeniowe pracowników reguluje w ich imieniu pracodawca. Należności są potrącane z kwoty należnej pracownikowi z tytułu bieżącego wynagrodzenia. W wyniku rejestracji w systemie pracodawca uzyskuje unikalny numer pracodawcy – ERN (Employers Reference Number), który identyfikuje pracodawcę np. na payslipie pracownika (odpowiednik polskiego ZUS RMUA). Oprócz ERN pracodawcy nadawany jest jeszcze numer Account Office Reference Number, który służy do identyfikacji płatności na rzecz pracowników do HMRC.

Kiedy trzeba zarejestrować się w systemie PAYE?

Przedsiębiorcy są zobowiązani do rejestracji w systemie PAYE (pay as you earn) jako pracodawca i płatnik w momencie, gdy przynajmniej jeden zatrudniany przez nich pracownik zaczyna osiągać przychód z tytułu stosunku pracy o określonej wartości i jednocześnie jest to jego jedyne źródło przychodu. 

Przedsiębiorca jest zobowiązany do zarejestrowania się jako płatnik w systemie PAYE, gdy przynajmniej jeden z jego pracowników uzyskuje wynagrodzenie z tytułu świadczenia pracy na jego rzecz w wysokości większej niż 123 GBP tygodniowo i nie ma innej pracy. Do wartości wynagrodzenia zalicza się wynagrodzenie stałe, dodatki o charakterze fakultatywnym oraz tzw. bonusy np. premie lub prowizje. 

Warto mieć świadomość, że nawet jeżeli przedsiębiorca nie ma obowiązku do zarejestrowania się jako płatnik w systemie PAYE, a zatrudnia pracowników, to jest zobligowany do utrzymywania archiwum bieżących oraz rocznych rozrachunków z pracownikami, czyli listy płac (Payroll).

Czy dyrektor spółki LTD rozlicza się przez system PAYE?

Każdy dyrektor spółki LTD jest zobowiązany do zarejestrowania się w systemie Self-Assessment i składania rocznych zeznań podatkowych tax return. Rejestracja w systemie Self-Assessment daje możliwość odprowadzania podatków od dywidend.

Jednak jeśli dyrektor pobiera wynagrodzenie, wówczas spółka musi być zarejestrowana do PAYE i płacić w imieniu dyrektora podatek i składki. Odbywa się to na takich samych zasadach jak wynagradzanie innych pracowników. Rejestracja w systemie PAYE umożliwia dyrektorom spółek LTD otrzymywanie bieżącego wynagrodzenia i regularne odprowadzanie składek z tytułu ubezpieczenia społecznego NIC Class 1.

Trzeba mieć świadomość, że aby zapewnić sobie podstawowe brytyjskie świadczenia emerytalne (state pension), konieczne jest odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne NIC Class 1 lub Class 2 przez określony czas. Wybór optymalnej formy pozyskiwania wynagrodzenia z brytyjskiej spółki LTD i udziału w brytyjskim ubezpieczeniu społecznym zależy od modelu biznesowego, oczekiwań i preferencji dyrektora. Zachęcamy do konsultacji na temat budowania strategii wynagrodzeń dyrektorów spółek LTD i ich pracowników.

Obowiązki firmy zarejestrowanej w systemie PAYE

Każdy pracodawca, a w szczególności płatnik w systemie PAYE jest zobowiązany do prowadzenia listy płac w określonym zakresie. Listę płac, czyli payroll można rozliczać w firmie. Wykorzystuje się do tego dedykowane oprogramowania lub zlecić specjalistom z zakresu podatków i płac. 

Zobacz także: Zmiany w zakresie uzyskania National Insurance Number (NIN) w Wielkiej Brytanii dla obcokrajowców

Warto wiedzieć, że każdy pracodawca zarejestrowany w systemie PAYE jest zobowiązany m.in. do:

  • odprowadzania podatków i składek adekwatnie do kodu podatkowego przypisanego danemu pracownikowi,
  • obliczania wartości zaliczek na podatek dochodowy oraz składek ubezpieczeniowych,
  • dostarczania pracownikom dokładnych informacji na temat wysokości odprowadzonych składek (payslip – pasek płac),
  • odprowadzania do HMRC w imieniu pracownika zaliczek na podatek dochodowy do 21 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który pracownik uzyskał wynagrodzenie,
  • odprowadzania składek wszystkich należnych składek ubezpieczeniowych w imieniu każdego pracownika, który spełnia kryteria do ich naliczenia.
  • dokonywania rocznych rozliczeń
  • wystawiania P60 na koniec roku podatkowego (odpowiednik PIT).

Rejestracja w systemie wymaga podania, w jakiej formie swój biznes prowadzi pracodawca, unikalnego numeru identyfikacji podatkowej UTR, daty pierwszej wypłaty na rzecz pracowników oraz danych firmowych. 

Co to jest payroll?

Payroll jest to proces naliczania brytyjskiej listy płac. Payroll obejmuje obliczenie wynagrodzenia pracownika, jego składek na ubezpieczenie społeczne i podatku, przygotowanie payslipów.

Jak bardzo przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Ponieważ ten artykuł okazał się przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Udostępnij:

Spółka LTD

Agnieszka Moryc

Dyrektor Zarządzająca, Admiral Tax. Ekspert w zakresie legalnej optymalizacji podatkowej, księgowości i rozwiązań typu offshore dla polskich przedsiębiorców. Jako znawca i praktyk biznesu dzieli się wiedzą także na łamach mediów zewnętrznych, m.in. Puls Biznesu, InnPoland, Infor, MamBiznes.News, Gazeta MŚP, Polish Express.

Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: [email protected]


Napisz do nas

    Related Articles


    Londyn
    Spółka LTD w Anglii
    Rodzaje spółek w Zjednoczonym Królestwie (UK)
    15 kwietnia, 2014
    Przywitanie w pracy
    Spółka LTD w Anglii
    Czym jest Board Meeting w spółce LTD? Czy warto go robić w jednoosobowych spółkach?
    28 lutego, 2023
    Pisanie na laptopie
    Podatki  ·  Spółka LTD w Anglii
    Co to jest NIN?
    6 września, 2021
    E-faktury są kolejnym uderzeniem w przedsiębiorców w Polsce. W Wielkiej Brytanii nadal można prowadzić firmę swobodnie
    Previous Article
    Jesteś landlordem? Oto 7 sposobów na obniżenie podatku z najmu
    Next Article

    O nas
    About us
    Artykuły
    Kontakt
    Kariera
    Program partnerski
    FAQ
    Reklamacje
    Polityka Prywatności - RODO
    Regulamin
    AT logo White

    Pomagamy firmom wejść na rynek brytyjski i irlandzki. Rejestrujemy spółki ltd, kontaktujemy się z urzędami, składamy raporty. Oferujemy także księgowość i kadry. Działamy na rynku brytyjskim od prawie 20 lat.

    Twitter Linkedin Facebook Youtube

    Firma w Anglii

    Księgowość spółki limited

    Rozliczenia Self-Employed

    Kadry (Payroll)

    VAT Wielka Brytania

    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza

    Sprzedaż spółek ltd

    Inne usługi

    Podatek od kryptowalut

    Prognoza Emerytury z UK

    Rozliczenia CIS

    Deklaracje VAT w UK

    Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD


    Jesteśmy autoryzowani przez brytyjskie urzędy, DANE NASZYCH KLIENTÓW SĄ w 100% BEZPIECZNE

    Admiral Tax is a brand within a group of esteemed accounting companies, including ZD Consulting Ltd, LMS Consulting Ltd, and Sepera College. Copyright 2025 by ZD Consulting Limited. All Rights Reserved.