• Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
Admiral Tax logo
Zadzwoń (UK)
Zadzwoń (PL)
Napisz
Twitter Linkedin Facebook Youtube

  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
AT logo
  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt

Zadzwoń do Nas:
+48 778 881 011
Podatki dla osób fizycznych w UK

Jak znaleźć swój numer UTR?

By Agnieszka Moryc  Published On 29 marca, 2023

Ostatnia aktualizacja 11 czerwca, 2024 o 05:19 am.

3.9
(9)

Możliwe, że prowadząc firmę w Wielkiej Brytanii zostałeś poproszony o podanie swojego numeru UTR. Teraz zapewne zadajesz sobie zasadnicze pytania: czym jest numer UTR, jak go znaleźć i do czego jest potrzebny numer? Odpowiedź jest złożona, bo jest wiele sposobów na pozyskanie numeru, który identyfikuje nas jako podatnika w UK. Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

Czym jest numer UTR?

Numer UTR (w skrócie Unique Taxpayer Reference) jest to numer identyfikacji podatkowej dla osób samozatrudnionych w Wielkiej Brytanii (self-employed) oraz wszystkich osób, które z jakichkolwiek przyczyn muszą składać deklarację podatkową o nazwie self-assessment. 

Self-assessment to deklaracja, w której podatki wykazują między innymi osoby posiadające dochody z najmu nieruchomości, osoby rozliczające się z inwestycji, sprzedaży nieruchomości, rozliczające dochody z handlu kryptowalutami czy też dyrektorzy spółek ltd, którzy muszą corocznie składać self-assessment.

Jaki format ma UTR?

UTR jest ciągiem dziesięciu cyfr i numer ten jest dla każdego inny, co oznacza, że dwie osoby nie mogą mieć tego samego numeru. UTR jest nadawany danej osobie na całe życie. Nadaje go Brytyjski Urząd Skarbowy, czyli HMRC (Her Majesty Revenue & Customs). 

Czy każdy posiada numer UTR?

Nie każdy posiada swój numer UTR. Jest to numer wydawany przez HMRC osobom, które prowadzą własną działalność gospodarczą lub z innych powodów składają deklarację self-assessment. Osoby, które są zatrudnione na umowy o pracę i nieposiadające innych dochodów, ani nieprowadzące swojej działalności gospodarczej i niebędące samozatrudnione, tego numeru nie posiadają. 

Czy UTR może być nadany bez naszej wiedzy?

Jest to możliwe, szczególnie w przypadku dyrektorów spółek limited. Jeśli zostałeś dyrektorem spółki limited, HMRC z automatu zakłada, że będziesz wypełniał deklarację self-assessment i nadaj numer UTR. Powiadomienie o uzyskaniu UTR jest wysyłane pocztą. Co ważne, jeśli otrzymałeś UTR jako dyrektor spółki, to oznacza to, że HMRC będzie oczekiwał  deklaracji self-assessment od ciebie. Jeśli jej nie złożysz, to naliczone zostaną kary.

Do czego służy numer UTR?

Numer UTR jest istotny podczas kontaktu z HMRC, ponieważ podanie tego numeru jest sposobem identyfikacji w systemie urzędu. Numer UTR jest także potrzebny przy ubieganiu się o zwrot podatku. UTR pozwala też skontrolować, czy złożyłeś i zapłaciłeś za swoje zeznania podatkowe oraz w celu identyfikacji różnych dokumentów, które składamy w brytyjskim Urzędzie Skarbowym. Dodatkowo, płacąc podatek, numer ten podaje się jako opis przelewu do urzędu, co gwarantuje, że pieniądze zostaną poprawnie zaksięgowane pod na właściwym subkoncie. 

Jak ubiegać się o numer UTR?

Numery UTR są nadawane przez HMRC podczas rejestracji jako osoby samozatrudnionej czy jako udziałowca spółki LTD. 

Jako samozatrudniony możesz zarejestrować się na kilka sposobów. Możesz tego dokonać online, przez telefon czy też pocztą. Ważne jest też to, iż prawnie masz obowiązek zarejestrować się jako self-employed w momencie, w którym spodziewasz się zarobić przynajmniej 1000 funtów podczas trwania roku podatkowego. 

Dodatkowo, jeśli wiesz, że będziesz musiał składać deklarację self-assessment z innych powodów np. rozliczając przychody z giełd krypto, musisz także zarejestrować się w HMRC i wówczas otrzymasz UTR. 

Istotne jest to, że jeśli kiedykolwiek w przeszłości składałeś self-assessment lub rozliczenie CIS, to masz już nadany numer i nie powinieneś o niego występować ponownie, ale odzyskać numer już nadany. 

Gdzie znaleźć numer UTR?

Kiedy już wiemy czym jest numer UTR i w jakim celu jest nam przydzielany, powinniśmy wiedzieć też, gdzie i jak można go znaleźć. Sposobów znalezienia tego numeru jest kilka.

Zwykle podczas rejestracji w HMRC otrzymujemy list potwierdzający, na którym będzie widniał UTR. Warto więc zatrzymać ten list i trzymać go w bezpiecznym miejscu.

Jeśli nie mamy listu z UTR z HRMC, to numer ten zawsze znajdziemy:

  • na osobistym koncie podatkowym na stronie HMRC,
  • w korespondencji z HMRC przypominających o należnych płatnościach,
  • na wyciągach z konta HMRC,
  • w liście, który otrzymujesz w celu powiadomienia o konieczności złożenia zeznania podatkowego,
  • na voucherach CIS, jeśli jesteś podwykonawcą.

Jeżeli żadna z powyższych metod nie jest dla nas dostępna, to możemy skorzystać z alternatywnych sposobów.

Czy można znaleźć numer UTR online? 

Znalezienie numeru UTR przez Internet jest jak najbardziej możliwe i możemy go pobrać przy pomocy smartfona czy też komputera, gdziekolwiek byśmy nie byli. W celu pozyskania UTR należy zalogować się na stronie HMRC na swoje konto podatkowe. Po czym powinniśmy przejść do zakładki „Self-assessment”, gdzie powinien znajdować się nasz numer UTR. Dokładnie w prawym górnym rogu. 

Czy jest mogę otrzymać numer UTR przez telefon?

Co, jeżeli nie jesteśmy zbytnio biegli w korzystaniu z kont internetowych? Możemy wówczas zadzwonić do HMRC na numer 0300 200 3310 i zapytać się o swój numer UTR. Pracownik z HMRC zada nam kilka pytań w celu potwierdzenia naszej tożsamości, a później poda nam informację o numerze.

Czym się różni UTR od CTR?

Często te skróty UTR i CTR używane są zamiennie. Warto jednak pamiętać, że CTR jest to numer podatkowy spółki, zaś UTR – osoby fizycznej. Oba numery mają ten sam format. Jeśli jesteś dyrektorem spółki, który musi składać self-assessment, będziesz miał dwa numery: UTR dla siebie, oraz CTR dla swojej spółki.

Uważaj na różnego rodzaju próby wyłudzenia 

Uzyskanie numeru UTR jest całkowicie darmowe, nigdy nie zostaniesz poproszony o podanie swojej karty kredytowej, bądź wykonanie przelewu w celu pozyskania tego numeru. Nie powinieneś także odpowiadać na emaile dotyczące zapłaty za podanie numeru UTR czy wchodzić na tego typu nieautoryzowane strony. Wszelkie próby wyłudzenia powinieneś niezwłocznie zgłosić do HMRC.

Pamiętaj: numer UTR możesz pozyskać jedynie przez oficjalną stronę HMRC lub poprzez infolinię urzędu. Są to bezpłatne i oficjalne sposoby, które są jedynymi prawidłowymi drogami pozyskania zagubionego numeru UTR

Często zadawane pytanie: co, jeżeli otrzymałem dwa numery UTR?

Otrzymanie dwóch numerów UTR od HMRC jest sprawą czysto losową i błędem. Numer UTR jest unikalny dla każdej osoby i obowiązuje przez całe życie. Jeżeli przez przypadek dostałeś dwa numery UTR, powinieneś to niezwłocznie zgłosić do HMRC. Urzędnicy wyjaśnią, którym z numerów UTR powinien się posługiwać jako prawidłowym. 

Jak bardzo przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena 3.9 / 5. Liczba głosów: 9

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Ponieważ ten artykuł okazał się przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Udostępnij:

Self-employedUTR

Agnieszka Moryc

Dyrektor Zarządzająca, Admiral Tax. Ekspert w zakresie legalnej optymalizacji podatkowej, księgowości i rozwiązań typu offshore dla polskich przedsiębiorców. Jako znawca i praktyk biznesu dzieli się wiedzą także na łamach mediów zewnętrznych, m.in. Puls Biznesu, InnPoland, Infor, MamBiznes.News, Gazeta MŚP, Polish Express.

Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: agmo@admiraltax.pl


Napisz do nas

    Related Articles


    Widok na Londyn
    Spółka LTD w Anglii
    Kilka rad dla zakładających biznes w UK
    27 września, 2016
    Analiza dokumentów
    Podatki dla osób fizycznych w UK
    Czy grant Self-Employment Income Support Scheme SEISS trzeba zwrócić?
    2 września, 2022
    view at young business people
    Spółka LTD w Anglii
    Samozatrudnienie w Wielkiej Brytanii – co warto wiedzieć?
    8 listopada, 2019
    Wielka Brytania: Corporation Tax wyższy nawet o 25%, ale tylko dla korporacji
    Previous Article
    Absurdalny CIT minimalny. Od kiedy polscy przedsiębiorcy będą płacić podatek od straty?
    Next Article

    O nas
    About us
    Artykuły
    Kontakt
    Kariera
    Program partnerski
    FAQ
    Reklamacje
    Polityka Prywatności - RODO
    Regulamin
    AT logo White

    Pomagamy firmom wejść na rynek brytyjski i irlandzki. Rejestrujemy spółki ltd, kontaktujemy się z urzędami, składamy raporty. Oferujemy także księgowość i kadry. Działamy na rynku brytyjskim od prawie 20 lat.

    Twitter Linkedin Facebook Youtube

    Firma w Anglii

    Księgowość spółki limited

    Rozliczenia Self-Employed

    Kadry (Payroll)

    VAT Wielka Brytania

    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza

    Sprzedaż spółek ltd

    Inne usługi

    Podatek od kryptowalut

    Prognoza Emerytury z UK

    Rozliczenia CIS

    Deklaracje VAT w UK

    Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD


    Jesteśmy autoryzowani przez brytyjskie urzędy, DANE NASZYCH KLIENTÓW SĄ w 100% BEZPIECZNE

    Admiral Tax is a brand within a group of esteemed accounting companies, including ZD Consulting Ltd, LMS Consulting Ltd, and Sepera College. Copyright 2025 by ZD Consulting Limited. All Rights Reserved.