• Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
Admiral Tax logo
Zadzwoń (UK)
Zadzwoń (PL)
Napisz
Twitter Linkedin Facebook Youtube

  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
AT logo
  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt

Zadzwoń do Nas:
+48 778 881 011
Newsy podatkowe  ·  Podatki

Prowadzenie firmy w Polsce będzie droższe… rosną składki zdrowotne

By Agnieszka Moryc  Published On 1 lutego, 2017

Ostatnia aktualizacja 19 listopada, 2022 o 07:16 pm.

0
(0)

Problemom i zmartwieniom, jakie władze fundują rodzimym przedsiębiorcom, końca nie widać. Jeszcze nie uporządkowano kwestii związanych z poprawą ściągalności podatku VAT oraz jego ewentualnych zwrotów, a już właściciele firm kolejny raz będą musieli sięgać do portfela. Tym razem po to, aby opłacić wyższe składki na ubezpieczenia zdrowotne.

Zdrowie kosztuje?

Owszem, a w roku 2017 kosztować będzie więcej o około 612 złotych. Wynika to z ustaleń Głównego Urzędu Statystycznego, który określił przeciętne miesięczne wynagrodzenie za pracę w przedsiębiorstwie na 4404 złote 17 groszy. Natomiast kwota minimum, od których właściciel firmy zobowiązany jest odprowadzać składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 75% powyższej stawki, czyli 3303 złote 13 groszy. Sama składka zaś to 9% od minimum, czyli 297 złotych 28 groszy, co oznacza jej wzrost o 2,88% w stosunku do roku ubiegłego. Biorąc pod uwagę ilość podmiotów opłacających rzeczoną daninę, budżet Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wzbogaci się w 2017 roku o 5,2 miliarda złotych (z samych tylko składek zdrowotnych).

Chociaż wzrost należności o niecałe 3% wydaje się niezbyt wielki i uciążliwy, pamiętać należy o bardzo „nieprzyjemnej” cesze tychże składek: otóż opłacane są one od każdej prowadzonej przez dany podmiot działalności. W praktyce oznacza to, że osoba będąca właścicielem dwóch lub więcej firm, zmuszona jest do zapłaty składek zdrowotnych w ilości równej liczbie firm, jakie posiada. Dodatkowo, w związku z prognozowanym na 2017 rok wzrostem przeciętnego wynagrodzenia oraz płacy minimalnej, koszta prowadzenia działalności gospodarczej ponoszone na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mają wzrosnąć o 4,6%. Podwyżka nie ominie także nowych przedsiębiorców, objętych preferencyjnymi stawkami. Co więcej, ich zobowiązania wobec ZUS–u wzrosną aż o 4,9%. I znowu wydawać się może, że to niewiele, ale pamiętajmy, że dla rozwijającej się firmy liczy się przecież każda złotówka.

Zobacz także: Emerytury polskich przedsiębiorców będą bardzo niskie. Firma w Anglii to gwarancja wyższego świadczenia

Warto zaznaczyć, że na uciążliwość polskiego systemu ubezpieczeń społecznych składają się nie tylko wysokie, obowiązkowe składki, ale także nieudolność samego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, która sprawia, że przeciętny przedsiębiorca odprowadzający tam składki ma nieodparte poczucie zwykłego marnowania pieniędzy, jako że za ponoszonymi kosztami nie idzie jakość usług świadczonych przez ZUS, których negatywnym symbolem stały się skrajnie utrudnione możliwości dostania się do lekarza – specjalisty oraz niskie emerytury.

Na szczęście, na polskim ZUS–ie świat się nie kończy. Można przecież korzystać z dobrodziejstw oferowanych przez inne instytucje podlegające innym jurysdykcjom.

Brytyjska Alternatywa

Osoby zniechęcone do opłacania składek na rzecz rodzimego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mogą zawsze „podziękować” mu za współpracę, a to w taki sposób, że zarejestrują firmę w Anglii, Walii lub Szkocji, przechodząc tym samym pod ich jurysdykcję. A w takim przypadku, składki ubezpieczeniowe przekazuje się systemowi o wiele bardziej efektywnemu, a przede wszystkim nastawionemu na potrzeby i możliwości płatnika, a nie szybki i prosty zysk instytucji państwowej.

Jak to jest na Wyspach?

Odpowiednikiem polskich składek ZUS są w Wielkiej Brytanii NIC (National Insurance Contributions), pobierane przez National Insurance Contribution Office, będące częścią HMRC, czyli Her Majesty Revenue and Customs – brytyjskiego Urzędu Skarbowego. Opłacać musi je każda osoba podejmująca pracę, mieszcząca się w kategorii wiekowej od lat 16, do wieku emerytalnego.

Tamtejsze składki podzielone są na cztery kategorie, a ich wysokość to albo stała suma, albo określony procent zarobków. Takie rozwiązanie pozornie wydaje się chaotyczne i skomplikowane, ale dzięki temu jest o wiele lepiej dostosowane do możliwości konkretnego płatnika. Wszak istnieją różne firmy, o różnym poziomie dochodu, a co za tym idzie, o różnych możliwościach finansowych.

Zobacz także: ZUS przejmuje kontrolę nad umowami o dzieło

A brytyjscy urzędnicy wyszli z jak najbardziej słusznego założenia, że o wiele korzystniej będzie pozwolić konkretnym podmiotom płacić składki niższe, niż „wykończyć” je nadmiernymi obciążeniami, sprawiając tym samym, że w ogóle przestaną płacić nie tylko składki ubezpieczeniowe, ale także podatki, co negatywnie odbije się na kondycji budżetu państwa. Tak więc, rejestracja lub przeniesienie firmy do Wielkiej Brytanii jest doskonałą metodą na racjonalizacji wydatków przeznaczonych na ubezpieczenia społeczne.

Składki zdrowotne w Wielkiej Brytanii

Jak już wspomniano, składki ubezpieczeniowe w UK podzielone są na cztery kategorie:

Kategoria pierwsza: Class I NIC.

Podlegają pod nią pracodawcy i pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Ich wysokość to określony procent od zarobków, zmieniający się wraz z ich wysokością. Przy czym możliwe jest całkowite zwolnienie z obowiązku opłacania składek, jeżeli nie osiągnięto tzw. „primary threshold”, czyli minimalnego tygodniowego poziomu zarobków. Jest to zdecydowane udogodnienie dla osób zarabiających najmniej. Składki w ramach Class I NIC potrącane są przez pracodawcę wraz z podatkiem dochodowym z pensji pracownika i odprowadzane przez niego do budżetu.

Kategoria druga i czwarta: Class II NIC, Class IV NIC.

W tym przypadku mowa o składkach opłacanych przez osoby pracujące na podstawie samozatrudnienia (self – employed). Class II NIC to cotygodniowa, stała składka ubezpieczenia. Natomiast Class IV NIC to dodatkowa opłata na rzecz HMRC odprowadzana na koniec roku podatkowego w sytuacji, kiedy przekroczono określoną wysokość rocznego dochodu.

Kategoria trzecia: Class III NIC.

Klasa III obejmuje składki dobrowolne, odprowadzane przez osoby nie podlegające pod kategorie pierwszą, druga i czwartą, bądź też te, które nie pracują, ale chcą pozostać ubezpieczone przez instytucje państwowe. Class III NIC opłacane jest cotygodniowo, a wysokość należności jest stała.

„Wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma„

Niestety, w odniesieniu do regulacji prawnych dotyczących składek ubezpieczeniowych na terenie Wielkiej Brytanii powyższe powiedzenie staje się boleśnie dosłowne. Brytyjczycy wypracowali bowiem o wiele bardziej elastyczny i przyjazny zarówno dla przedsiębiorcy jak i pracownika najemnego system, pozwalający na korzystanie z usług państwowego ubezpieczyciela bez względu na wysokość zarobków, a co równie ważne, bez nadmiernego obciążenia finansowego, którego tak obawiają się polscy biznesmeni, a które doprowadziło do upadku niejedną rodzimą firmę.

Na koniec pozostaje smutna refleksja, że w świetle coraz to nowych reform, przenoszenie firm do Wielkiej Brytanii; rejestracja przedsiębiorstw w Anglii, Szkocji lub Walii stanie się coraz częstszą praktyką mającą na celu zarówno optymalizację podatkową jak i optymalizację kosztów ubezpieczeń społecznych. A na półkach sklepów i w halach hurtowni, coraz mniej będzie produktów z etykietą „made in Poland”…

Jak bardzo przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Ponieważ ten artykuł okazał się przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Udostępnij:

Agnieszka Moryc

Dyrektor Zarządzająca, Admiral Tax. Ekspert w zakresie legalnej optymalizacji podatkowej, księgowości i rozwiązań typu offshore dla polskich przedsiębiorców. Jako znawca i praktyk biznesu dzieli się wiedzą także na łamach mediów zewnętrznych, m.in. Puls Biznesu, InnPoland, Infor, MamBiznes.News, Gazeta MŚP, Polish Express.

Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: agmo@admiraltax.pl


Napisz do nas

    Podatki
    Nowe sankcje dla nierzetelnych VAT-owców
    Previous Article
    Właściciel firmy
    Admiral Tax partnerem Polish Choice of the Year
    Next Article

    O nas
    About us
    Artykuły
    Kontakt
    Kariera
    Program partnerski
    FAQ
    Reklamacje
    Polityka Prywatności - RODO
    Regulamin
    AT logo White

    Pomagamy firmom wejść na rynek brytyjski i irlandzki. Rejestrujemy spółki ltd, kontaktujemy się z urzędami, składamy raporty. Oferujemy także księgowość i kadry. Działamy na rynku brytyjskim od prawie 20 lat.

    Twitter Linkedin Facebook Youtube

    Firma w Anglii

    Księgowość spółki limited

    Rozliczenia Self-Employed

    Kadry (Payroll)

    VAT Wielka Brytania

    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza

    Sprzedaż spółek ltd

    Inne usługi

    Podatek od kryptowalut

    Prognoza Emerytury z UK

    Rozliczenia CIS

    Deklaracje VAT w UK

    Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD


    Jesteśmy autoryzowani przez brytyjskie urzędy, DANE NASZYCH KLIENTÓW SĄ w 100% BEZPIECZNE

    Admiral Tax is a brand within a group of esteemed accounting companies, including ZD Consulting Ltd, LMS Consulting Ltd, and Sepera College. Copyright 2025 by ZD Consulting Limited. All Rights Reserved.