• Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
Admiral Tax logo
Zadzwoń (UK)
Zadzwoń (PL)
Napisz
Twitter Linkedin Facebook Youtube

  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
AT logo
  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt

Zadzwoń do Nas:
+48 778 881 011
Newsy podatkowe

Polska traci pozycję lidera transportu, a wszystko przez polityków

By Agnieszka Moryc  Published On 29 sierpnia, 2017

Ostatnia aktualizacja 17 maja, 2021 o 12:27 pm.

0
(0)

Nie jest tajemnicą, że w dziedzinie transportu Polska jest europejską potęgą, jednak patrząc na pomysły rządu można zacząć poważnie zastanawiać się, czy zachwianie pozycją naszego kraju jako transportowego tygrysa Europy stało jednym z ich priorytetów oraz czy polscy przedsiębiorcy dadzą radę walczyć jednocześnie z zagraniczną konkurencją i nieodpowiedzialną polityką?

Ostatnimi czasy rynek transportowy zadrżał, gdy Niemcy za wszelką cenę chciały ograniczyć wpływy polskich firm transportowych na unijny rynek. Pomysł rządu Angeli Merkel polegał na wprowadzeniu stawek za wynagrodzenie kierowców odpowiednich dla kraju, przez który aktualnie przejeżdża. W praktyce wprowadzenie takich zmian oznaczałoby, że polski kierowca musi otrzymać wynagrodzenie na poziomie stawek obowiązujących np. w Niemczech, jeśli wiezie przez nie towar i spędzi tam odpowiednią ilość dni. W przypadku transportu przez Niemcy musiałby otrzymać wynagrodzenie w wysokości minimum 8,84 euro (37,66 zł – stan na dzień 31.07.2017).

Zobacz także: Dlaczego polskie firmy uciekają do Irlandii?

Sprawa wywołała ogromne oburzenie wśród państw grupy trójmorza, gdyż było to działanie skierowane wyraźnie przeciwko przewoźnikom z Europy centralnej i wschodniej. Pomimo tego, że na obecną chwilę wydaje się, że nie ma mechanizmu, który pozwoliłby na wprowadzenie tego typu reform, debata w Europarlamencie nie została zakończona i nie wiadomo, co przyniesie przyszłość dla polskich firm transportowych szczególnie w momencie, kiedy Polska znajduje się na celowniku eurokratów.

Wydawać by się mogło, że gorzej być nie może, ale kolejną przeszkodę na drodze rozpędzonych, polskich ciężarówek postawił minister Morawiecki pomysłem wprowadzenia dla branży transportowej raportu KAS. Przypomnijmy, że KAS to system, który wymaga na przedsiębiorcy dostarczania fiskalnych raportów dobowych w formie elektronicznej do Urzędu Skarbowego. O ile sam raport jest bardzo niewygodny już pod kątem samego czasu potrzebnego na jego przygotowanie, to dodatkowo pokazuje doskonale kompletny brak zaufania urzędników do polskich przedsiębiorców.

Na tym jednak nie koniec, gdyż kolejne trzęsienie ziemi czeka polskie firmy spedycyjne, gdy w życie wejdzie ustawa zawierająca tak zwany pakiet transportowy. Zakłada on obowiązek zgłaszania przez firmę każdego transportu towarów wrażliwych, czyli np. paliw, tytoniu czy alkoholu. Obowiązek zgłoszenia ciąży na przedsiębiorcy bez względu na długość trasy, a brak ewidencji nakłada na firmę karę do 20 tys. zł, a na kierowcę od 5 do 7 tys. zł.

Według rządu powyższe zmiany dot. KAS i ewidencji transportu towarów wrażliwych mają na celu usprawnienie ściągalności podatku VAT, jednak wypadkową tych działań jest kolejne ograniczenie wolności biznesu oraz odciągnięcie przedsiębiorców od prowadzenia działalności w stronę spełniania coraz to nowych biurokratycznych zachcianek ministerstwa.

Już na tę chwilę zauważalny stał się fakt migracji polskich firm transportowych lub ich wydzielonych części za granicę. Szczególnie atrakcyjną destynacją ze względu na Brexit stała się Wielka Brytania, która coraz większymi krokami oddala się od polskiego fiskusa. Dodatkowo Anglia i Szkocja kuszą wysokimi kwotami wolnymi od podatku (60 000 rocznie), czterokrotnie niższymi składkami ZUS naliczanymi tylko w momencie, kiedy pracownik wykazuje dochody powyżej 48 000 zł rocznie oraz bardzo liberalną polityką wobec przedsiębiorców. W bardzo dobrym położeniu znajdują się firmy transportowe do 3,5 tony, gdyż przepisy umożliwiają im ubezpieczenie i parkowanie floty w Polsce bez względu na miejsce rejestracji firmy.

Ciekawą alternatywą stała się Irlandia, która w przeciwieństwie do Wielkiej Brytanii nie myśli o rozwodzie z Unią Europejską. Każda firma transportowa, która z różnych przyczyn chce lub musi działać jako spółka unijna, powinna rozważyć fakt przeniesienia siedziby do Dublina. Irlandia przyciąga biznes jeszcze wyższą kwotą wolną od podatku – 16500 euro rocznie, oraz bardzo niskim podatkiem CIT, zaledwie 12,5%.

Zobacz także: Dlaczego warto założyć firmę w Anglii przed Brexitem?

Widać polscy przedsiębiorcy jak zwykle pomimo wszystkiemu i wszystkim pokazują, że potrafią poradzić sobie w każdych warunkach, tym razem przenosząc biznes tam, gdzie przepisy nie będą ich ograniczać, a pozwolą na stabilny rozwój.

Jak bardzo przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Ponieważ ten artykuł okazał się przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Udostępnij:

Polski rząd

Agnieszka Moryc

Dyrektor Zarządzająca, Admiral Tax. Ekspert w zakresie legalnej optymalizacji podatkowej, księgowości i rozwiązań typu offshore dla polskich przedsiębiorców. Jako znawca i praktyk biznesu dzieli się wiedzą także na łamach mediów zewnętrznych, m.in. Puls Biznesu, InnPoland, Infor, MamBiznes.News, Gazeta MŚP, Polish Express.

Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: agmo@admiraltax.pl


Napisz do nas

    Related Articles


    Podatki
    Absurdalny CIT minimalny. Od kiedy polscy przedsiębiorcy będą płacić podatek od straty?
    10 maja, 2023
    Praca w firmie
    Podatki  ·  Spółka LTD w Anglii
    Interpretacja przepisów dot. rezydencji podatkowej — stanowisko polskiego ministerstwa (przykłady)
    11 maja, 2021
    mature businessman
    Newsy podatkowe
    Nowy mechanizm waloryzacji emerytur – Czy rozwiąże problem niskich świadczeń emerytalnych w Polsce
    10 października, 2018
    Widok na pracę w firmie
    Dzięki partnerstwu z Trusted Company (UK) klienci Admiral Tax zdobędą certyfikat łatwiej
    Previous Article
    Torebka wielka brytania
    Nagrody Queen's Award for Enterprise: Firma prowadzona przez Polaków w rywalizacji
    Next Article

    O nas
    About us
    Artykuły
    Kontakt
    Kariera
    Program partnerski
    FAQ
    Reklamacje
    Polityka Prywatności - RODO
    Regulamin
    AT logo White

    Pomagamy firmom wejść na rynek brytyjski i irlandzki. Rejestrujemy spółki ltd, kontaktujemy się z urzędami, składamy raporty. Oferujemy także księgowość i kadry. Działamy na rynku brytyjskim od prawie 20 lat.

    Twitter Linkedin Facebook Youtube

    Firma w Anglii

    Księgowość spółki limited

    Rozliczenia Self-Employed

    Kadry (Payroll)

    VAT Wielka Brytania

    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza

    Sprzedaż spółek ltd

    Inne usługi

    Podatek od kryptowalut

    Prognoza Emerytury z UK

    Rozliczenia CIS

    Deklaracje VAT w UK

    Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD


    Jesteśmy autoryzowani przez brytyjskie urzędy, DANE NASZYCH KLIENTÓW SĄ w 100% BEZPIECZNE

    Admiral Tax is a brand within a group of esteemed accounting companies, including ZD Consulting Ltd, LMS Consulting Ltd, and Sepera College. Copyright 2025 by ZD Consulting Limited. All Rights Reserved.