• Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
Admiral Tax logo
Zadzwoń (UK)
Zadzwoń (PL)
Napisz
Twitter Linkedin Facebook Youtube

  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt
AT logo
  • Usługi w UK
    • Dla spółek Ltd
      • Księgowość LTD
      • Lista płac w LTD
      • Konto dla spółki LTD
      • Deklaracje VAT w LTD
      • Board meeting
      • Spółki na sprzedaż
      • Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD
    • Dla self-employmed
      • Rozliczenia podatkowe dla self-employed
      • Cennik rozliczeń podatkowych
      • Spóźnione rozliczenia w HMRC
      • MTD dla self-employed od 2026
      • Rozliczenia budowlane CIS
    • Inne usługi UK
      • Apostille dokumentów
      • Prognoza emerytury z Wielkiej Brytanii
  • Rozliczenie kryptowalut
  • Artykuły
  • O nas
  • Kontakt

Zadzwoń do Nas:
+48 778 881 011
Spółka LTD w Anglii

Jak zarejestrować firmę w Wielkiej Brytanii?

By Agnieszka Moryc  Published On 20 kwietnia, 2014

Ostatnia aktualizacja 8 czerwca, 2022 o 01:35 pm.

5
(1)

Zakładając własną działalność w Zjednoczonym Królestwie, należy przede wszystkim zastanowić się, jaka forma przedsiębiorstwa będzie dla nas odpowiednia. Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie nowej firmy, czyli cała papierowa robota i urzędowa bieganina, które tak „lubimy”… Na szczęście w Wielkiej Brytanii założenie przedsiębiorstwa okazuje się znacznie prostsze niż w Polsce. Jednak sposób przeprowadzenia rejestracji zależy od typu działalności, jaką mamy zamiar prowadzić.

Najprościej jest w przypadku samozatrudnienia. Self-employed nie musi ponosić żadnych kosztów związanych z rejestracją działalności. Cała procedura polega na wpisie do rejestru brytyjskiego Urzędu Skarbowego HM Revenue and Customs, co można zrobić bez ruszania się z domu, telefonicznie, listownie lub za pośrednictwem Internetu. Na rejestrację firmy self-employed ma 3 miesiące od jej założenia, a więc od momentu przeprowadzenia pierwszej transakcji. Przed rejestracją należy zdobyć numer ubezpieczenia społecznego National Insurance Number.

Zobacz także: Rodzaje spółek w Zjednoczonym Królestwie

Równie prosto jest zacząć prowadzić własny biznes w ramach prostej spółki partnerskiej. Partnership nie ma osobowości prawnej i nie podlega rejestracji w Companies House. Wymogiem jest jedynie, aby współwłaściciele zarejestrowali się jako samozatrudnieni. Do prowadzenia tego typu spółki jest również wskazane spisanie umowy między wspólnikami.

Rejestracja nieco się komplikuje w przypadku spółki partnerskiej z ograniczoną odpowiedzialnością. Limited Liability Partnership wymaga już bowiem rejestracji w Companies House (formularz rejestracyjny jest dostępny na stronie internetowej urzędu). Koszt procedury wynosi około 20 funtów, a cały proces trwa zazwyczaj 5 dni. Dla niecierpliwych istnieje możliwość realizacji rejestracji w trakcie jednego dnia, co kosztuje około 50 funtów.

Najbardziej popularna na Wyspach spółka Limited Company również polega na wpisie do rejestru Companies House. Jest to brytyjski odpowiednik Krajowego Rejestru Sądowego w Polsce, którego główna siedziba mieści się w Cardiff. Spółki prawa handlowego otwierane w Szkocji, mają obowiązek rejestracji działalności w oddziale Companies House w Edynburgu.  Wymagania, jakie musi spełnić rejestrowana firma LTD są następujące:

Zobacz także: Czym jest rezydencja podatkowa?

  • posiadanie minimum jednego Dyrektora;
  • posiadanie minimum jednego udziałowca;
  • brytyjski adres rejestracyjny;
  • nazwa firmy musi kończyć się słowem „Limited” lub skrótem „LTD”;
  • jeśli w firmie wyróżniona jest funkcja Sekretarza, nie może nią być ta sama osoba, która jest Dyrektorem;
  • standardowy kapitał zakładowy (deklarowany) wynosi 1000 funtów.

W dokumenty, które należy przedłożyć Companies House, wliczone są:

  • Memorandum of Association;
  • Articles of Association;
  • Formularz Form 10;
  • Formularz Form 12.

Zarejestrowanie spółki trwa około 5 dni. Wówczas firma otrzymuje Certificate of Incorporation. Opłaty są podobne, jak w przypadku LLP.

Jeżeli planujemy założenie spółki akcyjnej i wprowadzić firmę na giełdę, wymagań jest nieco więcej. Początkowy kapitał Public Limited Company wynosi minimum 50 tysięcy funtów, z czego 25% powinno znajdować się na firmowym koncie. Ponadto firma musi posiadać przynajmniej dwóch Dyrektorów, wykwalifikowanego Sekretarza, minimum dwóch udziałowców, brytyjski adres oraz nazwę zakończoną „Public Limited Company” lub „PLC”.

Zobacz także: Spółka offshore w Wielkiej Brytanii

Tego typu przedsiębiorstwo jest osobą prawną, a jego rejestracji dokonuje się składając formularz IN01 online, lub przesyłając go pocztą do Companies House. Rejestracja za pośrednictwem Internetu trwa około 48 godzin i kosztuje 15 funtów. W przypadku korzystania z usług poczty, rejestracja jest nie tylko dłuższa (8-10 dni), ale również droższa- kosztuje 40 funtów.

Jak bardzo przydatny był ten artykuł?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić.

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Na razie brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten artykuł.

Ponieważ ten artykuł okazał się przydatny...

Śledź nas w mediach społecznościowych!

Udostępnij:

Agnieszka Moryc

Dyrektor Zarządzająca, Admiral Tax. Ekspert w zakresie legalnej optymalizacji podatkowej, księgowości i rozwiązań typu offshore dla polskich przedsiębiorców. Jako znawca i praktyk biznesu dzieli się wiedzą także na łamach mediów zewnętrznych, m.in. Puls Biznesu, InnPoland, Infor, MamBiznes.News, Gazeta MŚP, Polish Express.

Chętnie odpowiem na pytania. Mój mail to: agmo@admiraltax.pl


Napisz do nas

    Londyn
    Rodzaje spółek w Zjednoczonym Królestwie (UK)
    Previous Article
    Przywitanie w pracy
    Wielka Brytania: spółka zwykła partnerska
    Next Article

    O nas
    About us
    Artykuły
    Kontakt
    Kariera
    Program partnerski
    FAQ
    Reklamacje
    Polityka Prywatności - RODO
    Regulamin
    AT logo White

    Pomagamy firmom wejść na rynek brytyjski i irlandzki. Rejestrujemy spółki ltd, kontaktujemy się z urzędami, składamy raporty. Oferujemy także księgowość i kadry. Działamy na rynku brytyjskim od prawie 20 lat.

    Twitter Linkedin Facebook Youtube

    Firma w Anglii

    Księgowość spółki limited

    Rozliczenia Self-Employed

    Kadry (Payroll)

    VAT Wielka Brytania

    Brytyjska spółka limited i polska działalność gospodarcza

    Sprzedaż spółek ltd

    Inne usługi

    Podatek od kryptowalut

    Prognoza Emerytury z UK

    Rozliczenia CIS

    Deklaracje VAT w UK

    Odzyskiwanie zamkniętej spółki LTD


    Jesteśmy autoryzowani przez brytyjskie urzędy, DANE NASZYCH KLIENTÓW SĄ w 100% BEZPIECZNE

    Admiral Tax is a brand within a group of esteemed accounting companies, including ZD Consulting Ltd, LMS Consulting Ltd, and Sepera College. Copyright 2025 by ZD Consulting Limited. All Rights Reserved.