Site icon Admiral Tax

7 grzechów głównych dyrektora spółki ltd

Working People

Założenie i prowadzenie spółki limited w Wielkiej Brytanii jest dość proste i przyjemne. Wiele można załatwić przez internet, urzędnicy są pomocni, biurokracja sprowadzona do minimum, a zobowiązania podatkowo-ubezpieczeniowe nie spędzają snu z powiek przedsiębiorcy. Nikogo już nie dziwi, że wielu polskich przedsiębiorców jako kraj prowadzenia swojej działalności gospodarczej wybiera Wyspy Brytyjskie.

Niestety, mimo wielu ułatwień jakie niesie za sobą prowadzenie biznesu w Wielkiej Brytanii, nie pozostajemy nieskazitelni. Wciąż popełniamy błędy, które znacząco wpływają na naszą sytuację finansową. Chcesz osiągnąć sukces w zarządzaniu firmą? Zapoznaj się z 7 grzechami głównymi popełnianymi przez dyrektorów spółek LTD i unikaj ich jak ognia.

  1. Brak systemu do zarządzania finansami

Głównym powodem, dla którego firmy nie odnoszą sukcesu są problemy z płynnością finansową. Z pewnością do usystematyzowania i uporządkowania  wiedzy na temat finansów posłuży jeden z wielu dostępnych obecnie na rynku systemów księgowych online. Ważne, o czym wielu dyrektorów zapomina, jest systematyczne i dokładne uzupełnianie danych finansowych, dzięki czemu mamy dostęp do klarownych informacji na temat sytuacji budżetowej w firmie.

Zobacz także: Nowe podatki w Polsce w 2021 roku. Jakie podatki wprowadzi polski rząd?

Jeśli natomiast nie czujemy się dobrze w fakturach, rozliczeniach i rachunkach – warto a wręcz trzeba skorzystać z pomocy profesjonalnego biura księgowego, który nie tylko przejmie część obowiązków, ale również weźmie odpowiedzialność za poprawność obliczeń.

  1. Nieumiejętne lub brak prognozowania wydatków

Zapomnij o łatwych i szybkich kredytach. Ważnym jest, takie zarządzanie finansami spółki, aby nie doprowadzać do sytuacji, w której zmuszeni jesteśmy zaciągać pożyczki na bieżące wydatki w firmie. Brak stałego wglądu w ilość przepływów gotówkowych na koncie firmowym oraz nieumiejętność prognozowania przyszłych wydatków to błędy, które popełnia wielu niedoświadczonych dyrektorów. Jako profesjonalny przedsiębiorca musisz być zawsze kilka kroków do przodu jeśli chodzi o planowanie wydatków. W internecie dostępnych jest wiele wygodnych narzędzi do samodzielnego monitoringu kosztów i przychodów oraz prognozowania.

  1. Statyczne podejście do biznesu

Nie traktuj stworzenia biznes planu jako przykry obowiązek konieczny dla potrzeb potencjalnych inwestorów czy kredytodawców. Biznes plan to jeden z ważniejszych dokumentów w firmie – to mapa, która będzie Cię kierować do osiągnięcia sukcesu. Nie obawiaj się wprowadzania zmian i aktualizacji, droga do celu nigdy nie jest prosta. Rynek na którym się obracasz nie jest statyczny, to żywy organizm. Postaraj się więc przewidzieć, na które obszary twojej firmy będą miały wpływ wahania i zmiany na rynku. Rozważ swoje możliwości, przygotuj plan awaryjny i bądź gotowy na zmiany.

  1. Brak współpracy między dyrektorami

Jest to nagminny problem w spółkach. W momencie gdy dyrektorzy sprzedaży, rozwoju czy marketingu są tak pochłonięci swoją pracą, że wszelkie kwestie finansowe zostawiają na barkach dyrektora finansów i nie wykazują jakichkolwiek chęci do współpracy. Bez dialogu nie jest możliwe osiągnięcie sukcesu a bez znajomości sytuacji finansowej spółki – każdy z dyrektorów popełni błąd. Dlatego tak istotne są cykliczne zebrania zarządu. W sprawach spornych, sprzedaży udziałów lub kontroli to właśnie protokoły zdecydują o tym, jak oceniony zostanie faktyczny wkład i decyzyjność każdego ze wspólników.

  1. Wspieranie firmy prywatną gotówką

Bądź realistą. Twoja firma ma problemy finansowe? Rzetelnie skalkuluj czy to tylko chwilowe załamanie czy coś poważniejszego. Jeśli wprowadzanie prywatnego kapitału do spółki jest pomocne przy krótkotrwałych problemach z płynnością finansową i wiąże się z okresowym zastojem związanym np.z sezonowością twojej sprzedaży – nie ma w tym nic złego. Trudno oczekiwać, że firma zajmująca się produkcją ozdób choinkowych największe prosperity będzie mieć w okresie wakacyjnym. Jednak ciągłe doinwestowywanie upadającej firmy prywatną gotówka jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto.

Zobacz także: Tax Return Self-Assessment w UK– kto i do kiedy musi złożyć zeznanie podatkowe?

  1. Wypłacanie dywidend w ciągu roku rozliczeniowego

Dyrektor, będący równocześnie udziałowcem w spółce limited, ma prawo do wypłaty dywidendy. Nierzadko dyrektorzy zapominają jednak, że dywidendy wypłacane są z zysku spółki, a ich wysokość nie może być większa niż zysk spółki. O możliwości wypłaty i wysokości dywidend dowiadujemy się dopiero podczas rozliczania rocznego spółki. Niedopuszczalne więc jest wypłacanie dywidend w czasie trwania roku rozliczeniowego – niesie to poważne skutki fiskalne dla dyrektora, który może znaleźć się w kolejnym progu podatkowym i spółki, która nagle straci swoją płynność i wiarygodność dla fiskusa.

  1. Wykorzystywanie finansów firmy do prywatnych wydatków

Często zdarza się, szczególnie w spółkach liimied z jednoosobowym zarządem, że dyrektor płaci firmową kartą kredytową za swoje prywatne wydatki. Błąd! Pamiętaj, że każdy funt wydany w spółce musi mieć swoje uzasadnienie, gdyż jest kosztem, który ma przyczynić się do uzyskania przychodu firmy. Trudno uzasadnić np.że zakupy kosmetyków i produktów spożywczych wpłyną na pozyskanie kontrahenta w spółce zajmującej się programowaniem.

Exit mobile version