Site icon Admiral Tax

FAQ

Powitanie w pracy

FAQ

Zakładanie firmy

W Anglii najpopularniejsze struktury do prowadzenia firmy to:

  • sole trader, czyli self-employed, odpowiednik polskiej jednoosobowej działalności gospodarczej,
  • partnership, czyli co najmniej dwóch wspólników będących self-employed i razem działających pod jedną firmą w formie partnership,
  • Spółka LTD, czyli odpowiednik spółki z o.o.,
  • Spółka LLP.



Self-employed mogą zakładać rezydenci Wielkiej Brytanii i jest odpowiednią formą działalności na początek ze względu na niskie koszty i niewiele formalności do spełnienia zarówno przy założeniu działalności, jak i w trakcie jej prowadzenia. Self-employed może zarówno zatrudniać pracowników, jak i zarejestrować się do VAT. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że osobiście odpowiadasz za wszelkie zobowiązania finansowe zaciągnięte przez  firmę. 

 

Jeśli nie jesteś rezydentem lub nie chcesz odpowiadać własnym majątkiem za zobowiązania biznesowe, najrozsądniej jest założyć spółkę limited (LTD). LTD w teorii jest odpowiednikiem polskiej spółki z o.o., w praktyce jednak jest mniej skomplikowana do prowadzenia i nie wymaga spełnienia tylu formalności co polska spółka. Ltd ma własną osobowość prawną, a jej właściciele nie odpowiadają za zobowiązania finansowe i długi spółki. Jest to najlepsze forma działalności, jeśli planujesz działać w kilku krajach i nie jesteś rezydentem Wielkiej Brytanii. 

 

Brytyjska spółka LLP jest bardzo ciekawą formą działalności zbliżoną do partnership, jednak posiadającą zalety spółki LTD. Wspólnicy mogą być zarówno osobami fizycznymi, jak i spółkami i nie odpowiadają za zobowiązania finansowe spółki powyżej kwoty, którą zainwestowali. LLP nie płaci podatku od zysków, zyski są dystrybuowane do wspólników i opodatkowywane na ich poziomie w zależności od ich sytuacji, co może być bardzo korzystne podatkowo.

Etapy rejestracji spółki limited w Wielkiej Brytanii:

1. Wypełniasz formularz rejestracyjny spółki limited, podając:

  • Dane osobowe dyrektorów i udziałowców
  • Proponowane nazwy dla spółki limited
  • Oświadczenie właścicieli
  • Opłacasz fakturę za rejestrację spółki limited

2. Wysyłamy do urzędu wniosek o rejestrację spółki
3. Maksymalnie do 2 dni roboczych spółka jest już zarejestrowana

 

Zmiana danych kontaktowych: jeśli chcesz zaktualizować swoje danej w naszym systemie, skorzystaj z tej strony

Wszelkie sprawy prowadzone są przez biuro księgowe w języku polskim. Kontakt Klienta z urzędem wymagany jest jedynie w celu uzyskania numeru NIN (National Insurance Number – numer ubezpieczenia społecznego). Nasze biuro na życzenie klienta może umówić spotkanie w urzędzie.

Company secretary, czyli sekretarz firmy w spółce LTD odpowiada za sprawne administrowanie firmą. Zazwyczaj przejmuje on odpowiedzialność za następujące obszary: przestrzeganie terminów składania rozliczeń podatkowych, ładu korporacyjnego i innych regulacji finansowych i prawnych, zarządzanie administracją akcjonariuszy i komunikacją.

 

Sekretarzem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać osoba fizyczna, w tym dyrektor lub udziałowiec spółki.

 

Dzięki zmianie prawa, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (LTD) w Wielkiej Brytanii zarejestrowane po 6 kwietnia 2008 r. nie muszą już powoływać sekretarza spółki. Jednak obowiązki sekretarza spółki nadal muszą być wykonywane niezależnie od tego czy dana osoba jest formalnie wyznaczona na tę funkcję.

Nie, brytyjskie urzędy nie wymagają zaświadczenia o niekaralności do założenia spółki limited.

Kapitał zakładowy w brytyjskiej spółce limited jest deklarowany, co oznacza, iż nie ma obowiązku wpłacania go na konto firmowe, jak w przypadku polskich spółek z o.o.

Wszystko zależy od profilu prowadzonej działalności zdefiniowanej przez szereg polskich i międzynarodowych przepisów. Każdorazowo doradzamy zaciągnąć opinii naszego specjalisty przed rejestracją spółki limited.

Tak, natomiast będzie to wymagało zawarcia nowych umów z partnerami (nowa nazwa spółki, nowy adres rejestracyjny itd.)

National Insurance Number, czyli indywidualny numer ubezpieczenia społecznego, jest to polski odpowiednik numeru NIP i PESEL w jednym. Jest on niezbędny do identyfikacji składek płaconych na ubezpieczenie zdrowotne i fundusz emerytalny.

Prowadząc działalność gospodarczą/spółkę należy posiadać konto biznesowe. Klient sam decyduje czy chce je otworzyć w Wielkiej Brytanii (wymagana osobista wizyta w banku w Wielkiej Brytanii), w Polsce lub też innym kraju. Aby otworzyć konto poza Wielką Brytanią w złotówkach niezbędne może okazać się jest posiadanie Apostille (notarialne poświadczonych dokumentów rejestrowych firmy).

Dane spółek brytyjskich dostępne są na stronie GOV UK Companies House: https://www.gov.uk/government/organisations/companies-house

Numer EORI, to międzynarodowy numer importerów umożliwiający sprowadzanie towarów do Unii Europejskiej.

Aby uzyskać numer EORI należy złożyć odpowiedni wniosek do urzędu.

Tak, brytyjska spółka limited może mieć konto w dowolnym kraju na świecie.

Księgowość

Ceny abonamentów księgowych dla brytyjskiej spółki limited zaczynają się od 58 funtów netto miesięcznie.

Koszty obsługi księgowej mogą ulec zmianie na podstawie takich czynników liczba pracowników, liczba faktur, itp.

Wszelka dokumentacja, faktury i informacje księgowe muszą być przesyłane drogą mailową na adres dokumenty@admiral.tax z tytułem zawierającym nazwę firmy oraz okres rozliczeniowy, którego dotyczy.


Alternatywną i o wiele wygodniejszą formą jest korzystanie z aplikacji CAPIUM BUSINESS APP dostępnej w Google Play oraz AppStore, która umożliwia scanowanie i wysyłanie dokumentów księgowych wprost na swoje konto księgowe. Dodatkowo aplikacja dalej podgląd księgowania oraz udostępnia szereg statystyk dotyczących finansów firmy.

Aby uzyskać bezpośredni dostęp do swojego konta księgowego poprzez aplikację Capium, skontaktuj się ze swoim opiekunem biznesowym lub księgową Admiral Tax.

Obecnie wszystkie faktury wystawiane poza Wielką Brytanię nie zawierają stawki VAT lub są traktowane jako export towarów VAT 0% (wszystko zależy od statusu płatnika VAT firmy)

Po wyjściu z UE nie można już sprawdzać brytyjskich numerów VAT w VIES. Wielka Brytania stworzyła swój własny system, który jest dostępny pod linkiem: https://www.gov.uk/check-uk-vat-number

Samochód z Polski można zaliczyć do środków trwałych firmy w Anglii. Brytyjski system prawny umożliwia rozliczenia w kosztach użytkowania prywatnego samochodu dyrektorów firmy.

Serwis samochodu można wliczyć w koszta prowadzonej działalności. Koszty paliwa i kilometrówkę rozlicza się na zasadach podobnych do polskiej działalności.

Wszelkie koszta poniesione w Polsce i związane z prowadzoną działalnością zmniejszają podstawę opodatkowania.

Rok podatkowy firmy kończy się po dwunastu miesiącach od rejestracji spółki. Po tym okresie mamy nieprzekraczalny termin 9 miesięcy na złożenie rozliczenia oraz zapłatę ewentualnego podatku.

Wynagrodzenia pracownika/dyrektora zgłaszane są co miesiąc. Tak samo co miesiąc opłacamy składki oraz podatki, jeżeli się pojawiają.

VAT w brytyjskiej spółce limited rozliczany jest kwartalnie.

Składki ubezpieczeniowe pracowników lub dyrektorów zatrudnionych w brytyjskiej spółce limited rozliczany jest co miesiąc.

Annual Return to roczny raport z działalności spółki składany do brytyjskiego urzędu cyklicznie.

Admiral Tax jest certyfikowanym agentem HMRC zarejestrowanym pod następującymi numerami:

  • VAT Agent: AG2472
  • SA Agent: 1924PW
  • CT Agent: A7080D
  • PAYE Agent: HV4324
Certyfikowanych agentów można sprawdzić dzwoniąc do HMRC pod numer: +44 (0) 300 200 3311

CAPIUM jest programem księgowym, które wykorzystuje Admiral Tax prowadząc księgowość spółek LTD. Nasi pracownicy nadadzą Ci odpowiednie uprawnienia.

Za pośrednictwem CAPIUM BUSINESS APP dostępnej w Google Play oraz AppStore otrzymujesz możliwość bezpośredniego scanowania i dodawania dokumentów księgowych wprost na swoje konto księgowe. Aplikacja daje także możliwość bieżącego śledzenia procesu księgowania spółki oraz automatycznie generuje analityczne dane finansowe dotyczące firmy.

Aby uzyskać bezpośredni dostęp do swojego konta księgowego poprzez aplikację Capium Business App, skontaktuj się ze swoim opiekunem biznesowym lub księgową Admiral Tax. Nasi pracownicy nadadzą Ci odpowiednie uprawnienia.

Podatki

W przypadku posiadania oddziału spółki podatek dochodowy płacony jest w kraju, w którym uzyskało się dochody. Działając na terenie Polski płacimy podatek jedynie od dochodów uzyskanych w Polsce (według zasad prowadzenia księgowości w Polsce). Istnieje możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania polskiego oddziału przelewając zysk do spółki – matki w Anglii dzięki przygotowaniu dokumentacji cen transferowych.

Rejestracja i rozliczenia VAT są obowiązkowe dopiero po przekroczeniu obrotu 85 000 funtów rocznie.

Standardowa stawka podatku VAT w UK wynosi 20%. Na część towarów czy usług jest obniżona stawka 5% lub też 0%

Podatek dochodowy spółki (Corporation Tax) płacony jest od zysku, czyli po odliczeniu wszystkich kosztów, płacony jest w wysokości 19%. Następuje to najpóźniej 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego firmy liczonego od dnia rejestracji spółki. Urząd skarbowy odpowiednio wcześniej przypomina o terminach rozliczeń.

W Wielkiej Brytanii płacimy podatek dochodowy od osób fizycznych dopiero gdy pracownik / dyrektor spółki przekroczy kwotę wolną od podatku, która wynosi obecnie 12 570 funtów czyli ok. 62 000 zł rocznie. Podatek naliczany jest od nadwyżki. Co to oznacza w praktyce?

Jeżeli zarabiam miesięcznie nie więcej niż 5400 zł zapłacę 0% podatku dochodowego. Jeżeli natomiast zarabiam np. 5 500 zł wtedy zapłacę 20% od nadwyżki kwoty wolnej od podatku:
(5 500 zł – 5 400 zł) * 20% = 100 zł * 20% = 20 zł.

Kwota wolna od podatku odnosi się wyłącznie do osób fizycznych, czyli pracowników bądź dyrektorów (ci ostatni mogą prowadzić zarząd bez rejestrowania się jako pracownicy). Wynosi ona 12 570 funtów (około 62 000 zł rocznie).

Od 1 stycznia 2021 roku Wielka Brytania nie jest członkiem UE. Oznacza to, że nie ma możliwości uzyskania numeru VAT EU rejestrując się w Wielkiej Brytanii na potrzeby VAT. Możemy dokonać rejestracji do VAT EU w wybranym przez siebie kraju UE jako kraj nieczłonkowski.

Ubezpieczenie i leczenie

Każdy posiadacz Europejskiej Karty Zdrowia (GHIC/EHIC) i opłacający składki ubezpieczeniowe może korzystać z usług medycznych na terenie całej Unii Europejskiej oraz w wybranych krajach, z którymi Wielka Brytania ma podpisaną umowę. Bez problemu można w przypadku zdarzeń losowych udać się do lekarza pierwszego kontaktu, otrzymać receptę oraz w przypadku zdarzeń losowych zostać przetransportowanym na SOR lub do szpitala i skorzystać z bezpłatnej pomocy medycznej.

W przypadku zagrożenia życia pacjent posiadający ubezpieczenie w Wielkiej Brytanii i kartę GHIC może skorzystać z leczenia w miejscu, w którym aktualnie przebywał w momencie zdiagnozowania choroby lub nastąpienia wypadku. Dodatkowo, pacjent może skorzystać z usług takiego szpitala, który jego zdaniem posiada lepsze warunki i doświadczenie w leczeniu jego specyficznego schorzenia lub pozostać w Polsce, aby zachować ciągłość leczenia u tego samego specjalisty.

Aby mieć możliwość skorzystania z bezpłatnej opieki medycznej poród musiałby się odbyć w Wielkiej Brytanii. Jeżeli rodząca nie posiada dodatkowego ubezpieczenia lub certyfikatu A-1, to w Polsce jest to usługa płatna.

Certyfikat A-1 to dokument umożliwiający korzystanie z bezpłatnej opieki medycznej w innym kraju Unii Europejskiej niż ten, w którym opłacane są składki ubezpieczeniowe. W przypadku Wielkiej Brytanii, będącej poza UE, korzystanie z opinii medycznej np. w Polsce.

Certyfikat S-1 to dokument umożliwiający leczenie chorób przewlekłych w innym kraju Unii Europejskiej niż ten, w którym opłacane są składki ubezpieczeniowe. przypadku Wielkiej Brytanii, będącej poza UE, korzystanie z opinii medycznej np. w Polsce.

Pracownik ubezpieczony w Anglii może starać się o certyfikat A-1, który umożliwi rodzinie korzystanie z bezpłatnej opieki medycznej na terenie Polski.

Bez względu na miejsce pracy rodziców, dzieci do ukończenia 18 lat podlegają w Polsce bezpłatnemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Emerytura

W Wielkiej Brytanii już po 10 latach odprowadzania składek i osiągnięciu wieku emerytalnego ubezpieczony nabiera prawa do brytyjskiej emerytury państwowej. Wysokość emerytury państwowej zależy od liczby lat, w ciągu których składki systematycznie trafiały do National Insurance. Kolejne progi nabywane są okresowo co 10 lat.

Podstawowa brytyjska emerytura to w przeliczeniu na złotówki około 3200 zł miesięcznie. Jest stała, waloryzowana corocznie i na jej wielkość nie ma wpływu wysokość opłacanych składek.

Wysokość brytyjskiej emerytury nie jest uzależniona od wielkości płaconych składek, które w przypadku cząstki etatu są proporcjonalnie mniejsze. Jest ona zależna jedynie od ilości przepracowanych lat.

Obecny system emerytalny w Wielkiej Brytanii zakłada, że pracownicy sami oszczędzają pieniądze na swoją przyszłość, a rządowy zasiłek jest jedynie ich uzupełnieniem. Dlatego też warto skorzystać z emerytury dodatkowej: Personal Pension (emerytury prywatnej) lub Company Pension (emerytury firmowej).

Emerytura prywatna jest wypłacana z banku, towarzystwa budowlanego lub towarzystwa ubezpieczeń na życie. Każda z tych instytucji inwestuje w imieniu klienta oszczędności przez lata poprzedzające emeryturę i daje gwarancję, ze klient nie otrzyma mniejszej kwoty niż zainwestowana. Emeryturę prywatną można zacząć pobierać już w wieku 50 lat. Aby zachęcić do oszczędzania na rzecz przyszłej emerytury, wprowadzono ulgi podatkowe od kwot przeznaczonych na ten cel. Oznacza to, że od zarobionych pieniędzy, które zostaną wpłacone na konto emerytalne w banku, towarzystwie budowlanym lub ubezpieczeniowym, płacony jest niższy podatek.

Jest to fundusz emerytalny ustanowiony przez pracodawcę. Jego warunki są zależne od umowy z pracodawcą. Najczęściej jednak pracownik wpłaca na fundusz pewien procent zarobków – zwykle jest to kwota około 5 % – jest ona wolna od podatku, natomiast pracodawca dokłada drugie tyle oraz pokrywa koszty administrowania funduszem. W ten sposób emerytura rośnie dwa razy szybciej.

Emeryturę można otrzymać w państwie, w którym jest się ubezpieczonym co najmniej rok (bez względu na miejsce zamieszkania), a łączny staż pracy jest wystarczający do uzyskania emerytury w tym kraju.

Dokumenty, certyfikaty, zaświadczenia

Apostille to dokumenty, których wiarogodność potwierdzona jest przez brytyjski urząd. Odpowiednik polskiego potwierdzenia notarialnego.

Certyfikat rezydencji podatkowej (Tax Fiscal Certificate) mówi o miejscu rezydencji podatkowej brytyjskie spółki limited, czyli o tym gdzie powinna rozliczyć swój podatek dochodowy.

Numer UTR (Unique Tax Reference), to unikalny numer spółki limited odpowiednik polskiego numeru NIP, Amerykańskiego TIN. Jest to numer podatkowy tylko do rozliczeń z urzędami.

NIN (National Insurance Number) to brytyjski numer ubezpieczeniowy, połączenie polskiego numeru PESEL i NIP.

Poza umową o pracę, która jest wiodącym sposobem zatrudniania pracowników, mamy możliwość zatrudnienia pracownika na tzw. contract. Na kontrakcie obowiązki składkowe oraz podatkowe przerzucamy na pracownika.

Przy zakładaniu konta bankowego w Polsce mogą być wymagane dokumenty w języku polskim. Tłumaczenie dokumentów rejestrowych spółki wysyłane jest w terminie do 5 dni roboczych. Koszt tłumaczeń to około 25 funtów.

Kadry i płace

Payroll to po prostu odpowiednik polskich kadr i płac, czyli pełny wykaz zatrudnionych w firmie pobierających pensje osób wraz z wysokością tychże pensji.

Payslip (odcinek płacowy, pasek wynagrodzenia) jest potwierdzeniem pobrania wynagrodzenia za dany miesiąc. Pracownik nie musi otrzymać go w dniu pobrania wynagrodzenia, ale musi ono zostać wówczas zgłoszone do HMRC. Zawiera on następujące informacje:

  • wysokość zarobku brutto
  • wysokość zarobku netto
  • indywidualną kwotę stałych odliczeń
  • formę i wysokość wszelkiej częściowej wypłaty
  • sumę odprowadzonego podatku
  • sumę odprowadzonych składek ubezpieczeniowych

Wystawianie odcinków płacowych (payslip) należy do obowiązków pracodawcy. Nie wywiązanie się obwarowane jest karą grzywny.

Numer PAYE brytyjskiej spółki limited to unikalny numer przypisany do spółki zarejestrowanej jako pracodawca, nadawany przez HM Revenue & Customs (odpowiednik polskiego urzędu skarbowego) Znajduje się on, podobnie jak podstawa jego nadania, w dokumencie PAYE Coding Notice. Dokument ten zawiera także informacje przysługującej osobie pobierającej wynagrodzenie kwocie wolnej od podatku.

Natomiast sam PAYE (PAY AS YOU EARN – płać kiedy zarabiasz), to brytyjski system służący ściąganiu podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Polega on na tym, że wymienione wyżej opłaty ściągane są bezpośrednio z każdej wypłaty pracownika zatrudnionego w spółce limited (w przeciwieństwie na przykład do osób pracujących w formie samozatrudnienia, opłacających podatek w systemie rocznym). System PAYE dotyczy tych pracowników, których zarobki nie są niższe od kwoty wynagrodzenia wolnej od obowiązku opłaty składek na ubezpieczenia społeczne.

CIS (skrót od Construction Industry Scheme), to specjalny numer nadawany firmom działającym w Wielkiej Brytanii w sektorze budowlanym. Dotyczy on zarówno głównych wykonawców, jak i podwykonawców. Jest on o tyle ważny, że bez jego posiadania, zleceniodawca NIE MOŻE wypłacić kontrahentowi pieniędzy. Aby uzyskać numer CIS, należy zgłosić się do HM Revenue & Customs (odpowiednik polskiego urzędu skarbowego), przedstawiając trzy dokumenty: wypełniony dokument CIS, dowód osobisty oraz paszport, jako że wymagane są dwa dowody tożsamości.

Ponieważ z punktu widzenia firm świadczących usługi księgowe jest to wiadomość niezwykle istotna, należy przekazać ją niezwłocznie. A zatem informację na temat kwoty wynagrodzenia proszę przesyłać nie później niż na 2 dni przed planowaną wypłatą, a w skrajnych przypadkach w dniu wypłaty pieniędzy z konta. Jeżeli chcieliby Państwo uzyskać więcej informacji na temat formalnej strony tej procedury, lub też obawiają się Państwo ewentualnych pomyłek oraz ich konsekwencji, zapraszamy do kontaktu z naszymi przedstawicielami. Z przyjemnością udzielimy Państwu wszelkich niezbędnych, dokładnych informacji.

Jeśli w danym miesiącu zdarzy się sytuacja, w której nie pobiorą Państwo wynagrodzenia, prosimy poinformować nas mailowo o tym fakcie na adres payroll@admiral.tax

Dołożymy wszelkich starań, aby wyjaśnić sytuacje w sposób jak najbardziej dla Państwa dogodny.
Bardzo prosimy, aby informacja dotycząca zatrudnienia w Państwa firmie nowego pracownika została nam przekazana niezwłocznie po jego zatrudnieniu.

Wysoka jakość świadczonych przez nas usług, zależy między innymi od szybkiego uzyskiwania istotnych informacji. Prosimy zatem o natychmiastowe powiadamianie nas o wszelkich zmianach zachodzących w Państwa przedsiębiorstwach. Nasza szybka reakcja niewątpliwie ułatwi Państwu prowadzenie działalności. Informacje proszę przesyłać na adres payroll@admiral.tax

Informacje o nowym pracowniku proszę przesyłać zgodnie ze wzorem, który można pobrać tutaj: http://admiraltax.pl/upload/PAYE-formatka.doc

Najlepszą i najszybszą metodą przesyłania informacji jest droga elektroniczna. 

Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości związane z prowadzeniem ewidencji pracowników oraz list płac, prosimy o kontakt mailowy pod adresem payroll@admiral.tax.

Nasi pracownicy udzielą Państwu fachowych informacji oraz porad ułatwiających Państwu zmagania z formalnościami związanymi z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Urząd HMRC musi zostać poinformowany o wypłaconym wynagrodzeniu pracownika najpóźniej w dniu wypłaty.

Payslip to odpowiednik polskiego paska wynagrodzenia/odcinka płacowego, który pracodawca ma obowiązek wystawić pracownikowi w dniu otrzymania wynagrodzenia.

Natomiast okres, jaki obejmuje payslip zależy od obowiązkowego okresu rozliczenia listy płac (payroll) i jest ona rozliczana za okres od 6-go dnia miesiąca do 5-go dnia miesiąca kolejnego, a w związku z nim taki sam okres obejmuje payslip.
Kwota wolna od podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii wynosi w roku 2021/2022 12 570 funtów, czyli jest ona o 570 funtów wyższa niż w roku ubiegłym.

Jednakże w kwestii kwoty wolnej od podatku w Wielkiej Brytanii zalecamy uważne śledzenie wszelkich zmian w tamtejszym prawie, ponieważ jak pokazują ubiegłe lata, owa kwota nie jest wartością stałą i może zmieniać się nawet z roku na rok.

Gdyby mieli Państwo problemy z odnalezieniem właściwych danych, zapraszamy do kontaktu z naszą firmą. Chętnie udzielimy Państwu aktualnych informacji.

W Wielkiej Brytanii rok podatkowy zaczyna się 6 kwietnia, a KOŃCZY się 5 kwietnia następnego roku. Pracownik otrzymuje wtedy druk P60 lub P45 jeśli nie przepracował całego roku podatkowego. P60 lub P45 jest automatycznie przesyłany do HMRC. Pracownik nie ma obowiązku składania samodzielnie żadnego zeznania podatkowego, gdyż robi to za niego pracodawca.

Nie. Dywidenda ze spółki limited jest wolna od składek ubezpieczeniowych.

A przyczyna takiego stanu rzeczy jest bardzo prosta. Składki na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne opłacane są od przychodów, jakie pracownik uzyskał na mocy stosunku zatrudnienia. Natomiast dywidenda to zupełnie coś innego. Dywidenda daje możliwość wypłaty środków finansowych pochodzących z wypracowanego wcześniej zysku, a nie stosunku pracy między pracownikiem a pracodawcą (zapisanej w umowie pensji). Aby czerpać zyski z dywidendy, należy być udziałowcem spółki; (a sam fakt posiadania udziałów nie nakłada obowiązku odprowadzania rzeczonych składek, co samo w sobie stanowi odpowiedź na zadane pytanie).

Nie. Nie musisz.

Owszem, istnieje możliwość podpisania z własna spółką umowy o pracę. W takim wypadku będziesz podlegać brytyjskim przepisom dotyczącym zatrudnienia, czyli Employment law, co z kolei wiąże się z koniecznością opłaty podatku dochodowego (Income tax), oraz składek na tamtejsze ubezpieczenia społeczne (National Insurance). Jednakże dyrektor może sprawować zarząd i pobierać wynagrodzenie w formie dywidendy bez posiadania stosunku pracy z własną spółka limited, będąc jedynie jej udziałowcem. Oczywiście pod warunkiem, że spółka w danym roku podatkowym przyniosła zyski.

Self Assesment jest rozliczeniem rocznym podatku dochodowego osoby samozatrudnionej lub dyrektora spółki limited. A dokładnie, Self – Assesment to cały system umożliwiający elektroniczne lub papierowe wypełnienie kierowanych do HM Revenue & Customs (odpowiednik polskiego urzędu skarbowego) deklaracji podatkowych, informujących urząd o wysokości uzyskanych dochodów oraz zysków kapitałowych (czyli zysków pochodzących ze sprzedaży określonych dóbr). Dzięki informacjom zawartym w deklaracji, HMRC oblicza wysokość podatku oraz ewentualnych ulg.

Wysokość podatków oraz przysługujących ulg można także obliczyć samodzielnie.

Jest to odpowiednik polskiego, rocznego zeznania podatkowego PIT dla osób, które w chwili zakończenia roku podatkowego były zatrudnionej w danej firmie. P60 pracownik otrzymuje po zakończeniu roku podatkowego. Pracownik nie ma obowiązku składania samodzielnie żadnego zeznania podatkowego, gdyż robi to za niego pracodawca.

Jest to odpowiednik polskiego zeznania podatkowego dla osób, które w chwili zakończenia roku podatkowego nie były już pracownikami. P45 pracownik dostaje po zakończeniu współpracy z pracodawcą po ostatnim payslipie. Pracownik nie ma obowiązku składania samodzielnie żadnego zeznania podatkowego, gdyż robi to za niego pracodawca.

Exit mobile version