Blog o optymalizacji podatkowej i finansach

Split payment od 1 lipca – informatycy i wolne zawody uciekają z Polski

Split payment od 1 lipca - informatycy i wolne zawody uciekają z Polski

Newsy

Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności podatku VAT wchodzi w życie 1 lipca 2018. Poza walką z nadużyciami podatkowymi będzie miał negatywne skutki dla biznesu – zmniejszenie płynności finansowej. Przedstawiciele samozatrudnionych alarmują nt. konsekwencji wprowadzenia split payment. Informatycy już teraz grożą rozwiązaniem umów z powodu wejścia w życie mechanizmu podzielonej płatności.

Split payment – oddzielny rachunek dla podatku VAT

Projekt ustawy dotyczącej split payment nakazuje bankom i SKOK-om otwarcie rachunku VAT do każdego rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstw do 30 czerwca 2018 roku.

Od 1 lipca każdy przedsiębiorca, który otrzymuje przelewem wynagrodzenie za fakturę, może otrzymać dwa przelewy. Wartość netto faktury trafi na konto przedsiębiorcy, natomiast podatek VAT zostanie przelany na specjalnie utworzone przez bank konto. Ustawa dot. split payment ścisłe określa w jaki sposób można wykorzystać zgromadzone środki.

Z rachunku VAT można dokonać płatności wyłącznie w celu zapłaty podatku VAT na rachunek sprzedawcy/dostawcy oraz zapłaty podatku. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule Split payment – kolejna bariera dla biznesu

Stosowanie mechanizmu split payment będzie dobrowolne, jednak już teraz wiadomo, że państwowe spółki będą obowiązkowo stosowały split payment. Co bardzo ważne – za ich przykładem mogą pójść mniejsze firmy, przez co dobrowolność stosowania split payment będzie tylko pozorna.

Split payment – obawy samozatrudnionych

Przedstawiciele Stowarzyszenia Samozatrudnieni, które skupia freelancerów i przedstawicieli wolnych zawodów alarmują rządzących. Polacy pracujący na własny rachunek obawiają się, że wprowadzona przez rząd ustawa negatywnie wpłynie na ich płynność finansową, co w obliczu kolejnego wzrostu składek ZUS nie zachęca do zakładania własnej działalności. Najaktywniej swoje obawy artykułują specjaliści z branży IT, którzy grożą swoim pracodawcom rozwiązaniem umów i przejściem do konkurencji, gdy Ci będą przelewać wynagrodzenia korzystając z mechanizmu podzielonej płatności.

Obawy środowiska samozatrudnionych w dużej mierze wynikają ze specyfiki prowadzonej przez nich działalności – większość faktur kosztowych opłacana jest gotówką, przez co nie mogą skorzystać z mechanizmu split payment. Będzie to skutkować kumulacją środków na oddzielnym koncie dla płatności VAT, z których przedsiębiorcy nie będą mogli skorzystać.

Spółka w Wielkiej Brytanii rozwiązaniem dla samozatrudnionych

Większość specjalistów z branży IT, grafików, doradców oraz przedstawiciele wolnych zawodów decydują się na własną działalność gospodarczą (najczęściej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki z o.o.). Prowadzenie firmy w Polsce nie jest jednak łatwe – rosnące obciążenia podatkowe, wysoki ZUS rosnący z roku na rok, kwestionowanie zasadności wydatków to chleb powszedni każdego właściciela biznesu w Polsce.

Alternatywą dla kolejnych rygorystycznych uszczelnień systemu podatkowego jest rejestracja spółki za granicą – w kraju, w którym split payment nie obowiązuje. Przykładem takiego państwa jest Wielka Brytania, która już ponad 10 lat temu mierzyła się z podobnymi problemami co Polska (wyłudzenia VAT). Brytyjczycy postanowili jednak, że uszczelnianie systemu podatkowego nie może się odbyć kosztem uczciwych obywateli, przeciwnie do tego co realizuje polski rząd.

Coraz więcej specjalistów z branży IT oraz freelancerów decyduje się na taki krok i otwiera spółkę limited w Wielkiej Brytanii. Powołanie spółki w Wielkiej Brytanii jest o wiele prostsze niż rejestracja działalności w Polsce – w 24 godziny możemy stać się właścicielami spółki, bez konieczności wizyty w urzędzie. Do powołania spółki konieczny jest jeden Dyrektor, który może być jednocześnie udziałowcem spółki. Prowadzenie biznesu w Wielkiej Brytanii jest proste i przejrzyste, głównie dzięki przyjaznemu systemowi podatkowemu i niewielkiej biurokracji, co jest korzystne szczególnie dla osób, które nie chcą tracić czasu na procedury i formalności.

Spółka w Wielkiej Brytanii – praca w Polsce

Każdemu pracownikowi spółki limited ( w tym dyrektorowi/udziałowcowi) przysługuje 11 850 funtów (około 58 tysięcy złotych) kwoty wolnej od podatku. Dochody osiągane przez polskiego rezydenta z tytułu wynagrodzenia Dyrektora spółki LTD są w Polsce nieopodatkowane, jednak podnoszą podstawę opodatkowania przychodów uzyskanych na terytorium Polski. Dyrektor może wypłacać środki ze spółki za pomocą różnych legalnych sposobów – własną pensję, zwrot wydatków poniesionych na paliwo, zwrot kosztów delegacji, poprzez „pożyczkę dyrektorską” oraz dywidendę. Przedsiębiorca, który prowadzi spółkę limited nie musi obawiać się o zmniejszenie płynności, ponieważ split payment nie obowiązuje w Wielkiej Brytanii. Dodatkowo mniejsze obciążenia na ubezpieczenie społeczne oraz niska biurokracja wymiernie wpływają na rozwój firmy.

Więcej informacji na temat prowadzenia spółki w Wielkiej Brytanii znajdziesz w darmowym poradniku Admiral Tax dostępnym w tym miejscu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat prowadzenia spółki Wielkiej Brytanii i możliwościach optymalizacji podatkowej dla branży IT – skorzystaj z darmowej konsultacji z ekspertami Admiral Tax.

 

Facebooktwitterlinkedin
Podsumowanie artykułu
Split payment od 1 lipca - informatycy i wolne zawody uciekają z Polski
Tytuł
Split payment od 1 lipca - informatycy i wolne zawody uciekają z Polski
Opis
Split payment, czyli mechanizm podzielonej płatności podatku VAT wchodzi w życie 1 lipca 2018. Poza walką z nadużyciami podatkowymi będzie miał negatywne skutki dla biznesu - zmniejszenie płynności finansowej.
Autor
Copyrights
AT UK Consulting Ltd
Logo wydawcy
Masz pytania lub spostrzeżenia?
NASI EKSPERCI Z PRZYJEMNOŚCIĄ
PODZIELĄ SIĘ WIEDZĄ.

Komentarz FB

Masz pytania?

Chcesz założyć biznes za granicą?

Najnowsze wpisy

  • Czym jest spółka Free Zone w Emiratach Arabskich?
    Czym jest spółka Free Zone w Emiratach Arabskich?
    Ustabilizowany biznes często szuka możliwości ekspansji i optymalizacji szeregu procesów biznesowych. Coraz częściej okazuje się, że właściwym krokiem jest utworzenie spółki offshore do prowadzenia określonych operacji. Okazuje, że spółki typu Free Zone w Zjednoczonych Emiratach Arabskich to jedno z lepszych rozwiązań do rozpoczęcia tego typu działalności. (więcej…)

    Ustabilizowany biznes często szuka możliwości ekspansji i optymalizacji szeregu procesów biznesowych. Coraz częściej okazuje się, że właściwym krokiem jest utworzenie spółki offshore do prowadzenia określonych...

    Czytaj dalej
  • „Tam, gdzie podatków nie ma”. Polscy przedsiębiorcy już wiedzą jakie korzyści daje offshore
    "Tam, gdzie podatków nie ma". Polscy przedsiębiorcy już wiedzą jakie korzyści daje offshore

    Sytuacja wywołana globalnym zamrożeniem gospodarki spowodowanym pandemią, przewartościowuje właśnie rynek. Poza oczywistym faktem, że jedne biznesy po prostu znikną, a inne się pojawiają, z obecnego obrazu rzeczywistości wyłania się ważna nauka dla polskich przedsiębiorców. Państwo, które pobiera wysokie podatki, w sytuacji kryzysu gwarantuje firmom niewiele więcej niż państwo, które nie zbiera danin. Ratując aktywna właściciele firm przenoszą się więc “tam, gdzie podatków nie ma” i wybierają offshore. (więcej…)

    Sytuacja wywołana globalnym zamrożeniem gospodarki spowodowanym pandemią, przewartościowuje właśnie rynek. Poza oczywistym faktem, że jedne biznesy po prostu znikną, a inne się pojawiają, z obecnego...

    Czytaj dalej
  • Wielka Brytania: duże zmiany w zasadach furlough (Job Retention Scheme)
    Wielka Brytania: duże zmiany w zasadach furlough (Job Retention Scheme)
    Brytyjski rząd wprowadził znaczące zmiany w zasadach kierowania pracowników na furlough (postojowe). Znacząco zmienia się sposób refundowania poniesionych kosztów i wysokość refundacji. Poniżej podsumowujemy najważniejsze informacje, z którymi powinni zapoznać się dyrektorzy oraz kadra zarządzająca firm - w tym brytyjskich spółek LTD, które chcą nadal otrzymywać pomoc w ramach Job Retention Scheme lub o taką pomoc się ubiegać. (więcej…)

    Brytyjski rząd wprowadził znaczące zmiany w zasadach kierowania pracowników na furlough (postojowe). Znacząco zmienia się sposób refundowania poniesionych kosztów i wysokość refundacji. Poniżej podsumowujemy najważniejsze...

    Czytaj dalej

STREFA WIEDZY

Zachęcamy do zapoznania się z najczęstszymi pytaniami związanymi z prowadzeniem firmy w Anglii. Zarówno Klienci naszej firmy, jak i przedsiębiorcy zastanawiający się nad przeniesieniem firmy do Anglii znajdą tutaj szereg przydatnych informacji natury księgowej, prawnej i organizacyjnej.

PRZEJDŹ DO FAQ
Newsletter
CO ZYSKUJESZ?
  • Wiedzę na temat firmy za granicą
  • Jak płacić mniejsze podatki
  • Gdzie ulokować zarobione pieniądze

DO GÓRY

testowo